Поиск по этому блогу

Музичне мистецтво 6 клас

14 урок

ТЕМА: 

13 УРОК

ТЕМА: ДУХОВНА МУЗИКА. МЕСА. ХОРАЛ
СЛУХАННЯ:  Й. С. Бах. Меса сі-мінор. І ч. («Господи, помилуй». 5-голосний хор) та «Страсті за Матвієм» (заключний хорал) у виконанні Мюнхенського Бах-хору та оркестру, 
диригент К. Ріхтер.   Й. С. Бах. Хоральні прелюдії («Німецька органна меса») у виконанні Г. Ґродберґа.
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: РОЗПОВІДЬ ПРО УЛЮБЛЕНОГО КОМПОЗИТОРА ДУХОВНОЇ МУЗИКИ.

Костел — релігійна споруда християн-католиків, церква, римо-католицький храм. У більшості таких храмів під час служби грає орган.

Орган — музичний інструмент групи клавішно-духових інструментів. Більшість органів розташована в костелах, концертних залах, музичних навчальних закладах (академіях, консерваторіях, училищах).

Основним типом органа є трубний орган, що видобуває звуки за допомогою повітря, спрямованого в труби різного діаметра та довжини, виготовлені з металу або деревини. У розпорядженні органіста є один або декілька мануалів (клавіатур для рук) та педаль (клавіатура для ніг).

Наприкінці XX сторіччя поширеними стали електронні органи, що мають принцип синтезу звуку або цифрового відтворення. Провідні світові фірми з виробництва трубних органів створюють лише ексклюзивні інструменти, розраховані на те приміщення, де орган буде встановлено. При виробництві електронних органів розміри приміщення не мають значення.

Трубні органи можна поділити на чотири різновиди: концертні, навчальні, церковні, театральні та кінематографічні. Електронні органи мають лише перші два різновиди, на які поділяються за якістю звуковідтворення.

Орган був улюбленим інструментом одного з найвизначніших композиторів світу Й. С. Баха. Він написав багато творів для органа: прелюдії та фуги, духовні кантати, меси, «Різдвяну» й «Великодню» ораторії, численні хорали, мотети та ін.

Меса — вокальний або вокально-інструментальний жанр духовної музики, що має циклічну будову.

Спочатку меси призначалися для виконання у костелах під час богослужінь, що традиційно називаються месами. До X століття меси виконувалися одноголосно (григоріанський спів), пізніше — багатоголосно. Із XVII століття у церквах латинського обряду почали використовувати інструментальний супровід. У православних, а також греко-католицьких церквах зберігається виконання мес хором a cappella, проте традиційно ці твори називаються літургіями.

Музичний словничок

Меса (італ. messa, від лат. mitto — відпускаю, посилаю) — вокальний або вокально-інструментальний жанр духовної музики, що має циклічну будову.

Хорал (від лат. Cantuschoralis) — церковний гімн; урочистий музичний твір на слова символічного змісту. Виконують здебільшого як гімн церкви й на честь проголошених нею святих.

3. Відомості про музичні твори для слухання.

Складною виявилася доля композитора та його спадщини. Баха за життя добре знали, проте після смерті його ім'я та музику почали забувати. Справжній інтерес до творчості композитора виник лише в 1820-ті роки. А розпочався він 11 травня 1829 року в Берліні з виконання «Страстей за Матвієм», організованого Феліксом Мендельсоном-Бартольді. Саме завдяки Феліксу музика Баха зазвучала знову майже через 80 років після смерті композитора.

Меса сі-мінор (Висока меса) — музичний твір Й. С. Баха для солістів, хору, оркестру й органа, створений на латинський текст католицької літургії. Окремі фрагменти були написані ще 1733 року, проте твір композитор завершив аж наприкінці 1738-го. В остаточній редакції, котра ніколи не виконувалася за життя Баха, існує з 1749 року. Меса складається з чотирьох частин.

«Страсті за Матвієм» — музичний твір Й. С. Баха для солістів, двох хорів і двох оркестрів, створений у 1727—1729 роках. «Страсті. . . », або як їх іще називають «Пасіони за Матвієм», є одним із наймасштабніших вокальних творів композитора і складається з 78 музичних номерів, зокрема речитативів (включаючи читання Євангелія наспівне), арій, хоралів і хорів. Загальна тривалість звучання — близько трьох годин. Твір, призначений для виконання у лютеранському богослужінні, в наш час переважно звучить на концертах. Завдяки драматизованому сюжету і конкретним дійовим особам, він тяжіє до опери більше, ніж інші хорові твори Баха. Музика «Страстей за Матвієм» належить до вершин творчості композитора.

4. Музичне сприймання. И. С. Бах. Меса сі-мінор. ч. («Господи, помилуй». 5-голосний хор) та «Страсті за Матвієм» (заключний хорал) у виконанні Мюнхенського Бах-хору та оркестру, диригент К. Ріхтер; Й. С. Бах. Хоральні прелюдії («Німецька органна меса») у виконанні Г. Ґродберґа.





 Аналіз музичних творів.

1. Розкажіть про особливості звучання хору в месі та хоралі.

2. Охарактеризуйте засоби музичної виразності меси та хоралу.

3. Чим відрізняється хоральна прелюдія від меси та хоралу?

4. Які музичні інструменти виконують прослухані твори?

5. У чому полягають особливості звучання хору, оркестру та органа в цих творах?


виконання 



танцювальна хвилинка


Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

·       Про які музичні жанри йшлося на уроці?

·       Розкажіть про особливості меси та хоралу.

·       Що вам відомо про музичний інструмент орган?

·       Про якого композитора ми говорили на сьогоднішньому уроці? Що ви знаєте про його творчість?

·       Розкажіть про свої враження від уроку.







12 УРОК

ТЕМА: знайомтесь - кантата.
слухання с. прокоф'єв кантата "олександр невський"(фрагменти)
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: ПРОАНАЛІЗУЙ ФРАГМЕНТ КАНТАТИ, ЯКИЙ НАЙБІЛЬШЕ СПОДОБАВСЯ

   Жанр кантати виник в Італії у першій половині XVII століття. Термін «кантата» вперше використав у своїй збірці «Кантати та арії на сольний голос» (1620) італійський композитор Алессандро Гранді. Спочатку кантати були близькими до сонат — інструментальних творів. У першій половині XVII ст. італійська кантата була сольною та відрізнялася від арії наскрізним розвитком мелодії від куплета до куплета. Пізніше створювалися кантати, що містили дві арії да капо, з’єднані речитативом. Такі кантати були близькі до оперних сцен.

  Серед російських та українських композиторів кантати писали С. Рахманінов — «Дзвони»; М. Вербицький — «Заповіт», М. Лисенко — «Б’ють пороги», «На вічну пам’ять Котляревському», «Радуйся, ниво неполитая»; Д. Січинський - «Лічу в неволі», «Дніпро реве»; К. Стеценко — «Шевченкові» та інші

Кантату виконує хор академічний хор 

   Сергій Сергійович Прокоф’єв (1891-1953) - радянський композитор українського походження, автор 8 опер, 7 балетів, 7 симфоній та багатьох камерноно-іструментальних творів, а також музики до кінофільмів.  Створивши музику до кінофільму «Олександр Невський», який вийшов на широкі екрани в 1938 році, композитор вирішує написати кантату з одноіменною назвою. Кантата складається з семи частин, кожна частина має свою назвуі є завершеним твором. Вона ввібрала в себе все те найкраще, що було в кіномузиці. 17 травня 1939 року відбулась її прем’єра. 

   5 квітня 1242 року відбулося так зване Льодове побоїще — битва новгородців і володимирців під проводом Олександра Невського проти німецьких лицарів на льоду Чудського озера.На світанку лицарі-хрестоносці вишикувалися «клином», вістря якого було спрямоване на русичів. На флангах бойового строю розташувалися закуті у важкі лати лицарі, а посередині — легкоозброєні воїни. Олександр Невський протиставив стереотипній тактиці хрестоносців нове розташування військ. Так, основні сили він зосередив не в центрі, а на флангах. Попереду розмістив передовий полк із легкої кінноти, лучників і пращників, а князівська кінна дружина ховалася в засідці за лівим флангом. Обрана позиція була вигідна тим, що хрестоносці, котрі наступали з відкритого льоду, не мали можливості визначити розташування, чисельність і склад війська О. Невського. Таким чином, фланги руського бойового строю («крила») не дозволили ворогам розвинути успіх операції. Німецький «клин» виявився затиснутим. У цей час дружина Олександра завдала удару з тилу. Лід під вагою збитих у купу важко- -озброєних лицарів почав тріщати. Деяким лицарям вдалося прорвати кільце оточення; вони намагалися врятуватися втечею, але багато з них потонуло. Новгородці гнали втікачів по льоду Чудського озера аж до протилежного берега. Переслідування решток розбитого ворога поза полем бою було новим явищем у розвитку військового мистецтва. 

Музичний словничок

Кантата (італ. cantata, від лат. canto – співаю) – твір урочистого або лірико-епічного характеру, що складається з кількох завершених номерів; виконується співаками-солістами, хором у супроводі оркестру і призначений для концертного виконання.

Кантата в літературі – вид ліричної поезії, урочистий багаточастинний вірш

Сприйняття музичних творів. 
перегляньте фрагменти на вибір

Аналіз музичних  творів.

1. Розкажіть про особливості звучання хору в кантаті.

2. Які засоби музичної виразності допомогли вам уявити картину бою?

3. Якими засобами композитор зумів передати мужність та героїзм руського народу?

4. Які інструменти звучать у творах?

5. Розкажіть про свої враження від прослуханих творів.



виконання:

танцювальна хвилинка: 

 Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

· Про який музичний жанр ішлося на уроці?

· Які види мистецтва об’єднані в цьому жанрі?

· Розкажіть про літературну та історичну основу музичного твору С. Прокоф’єва.

· Які героїчні твори в музиці ви пам’ятаєте? Наведіть приклади.

· Які музичні колективи беруть участь у виконанні жанру кантати?

· Які хорові партії та музичні інструменти вам вдалося розпізнати у творі С. Прокоф’єва?


Всім дякую за урок. До нових зустрічей.




 

11 УРОК

ТЕМА: СПІВАЄ ХОР
СЛУХАННЯ: А. Ведель. «Многії літа». Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору. С. Рахманінов. «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору. «Веселкова пісня» (слова О. Кононенка, музика О. Жилінського).
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: БУКЛЕТ "НАЙВІДОМІШІ ХОРОВІ КОЛЕКТИВИ СВІТУ"

ДОБРОГО ДНЯ 6 КЛАСИ. РАДА ВАС ЗНОВУ ВІТАТИ НА УРОЦІ. СЬОГОДНІ МИ ПРОДОВЖУЄМО ВИВЧАТИ ХОРОВЕ МИСТЕЦТВО.



ВИДИ ХОРІВ

1. Хорові колективи за складом виконавців:

· Чоловічий — складається з тенорів (І та II партії) і басів (баритони й баси).

· Жіночий — складається із сопрано й альтів (поділяються на І та II партії).

· Дитячий — поділяється на сопрано (дисканти) й альти.

· Хор хлопчиків та юнаків — хлопчики поділяються на дисканти й альти, юнаки — на тенори та баси.

· Мішаний — поділяється на сопрано, альти, тенори та баси (можуть бути поділені на баритони та баси).

2. Хорові колективи за кількістю виконавців:

· Малий (мінімальна кількість — 12 осіб) — виконує переважно камерні хорові твори, зазвичай малої форми.

· Середній (25-35 осіб) — виконує складніші твори.

· Великий (50—60 осіб) — виконує будь-які хорові твори.

· Хоровий масив (60—120 осіб) — використовується переважно в оперних театрах.

· Зведений хор (від кількасот осіб) — використовується для виконання урочистих творів.

3. Хорові колективи за манерою співу:

· Академічний хор.

· Народний хор.

4. Хорові колективи за статусом:

· Професійний — складається із професійних співаків та веде регулярну концертну діяльність.

· Аматорський — об'єднує людей, для яких спів у хорі — це хобі (при палацах культури, клубах, організаціях, навчальних закладах).

· Церковний — бере участь у церковних службах.

· Навчальний — існує в музичних навчальних закладах (консерваторіях, музичних училищах, інститутах мистецтв тощо).

· Оперний — бере участь в оперних спектаклях.

Основні хорові партії мають свої назви:

жіночі: сопрано, альти;

чоловічі: тенори й баси.

Музичний словничок

Основні види хорових колективів: за складом – чоловічий, жіночий, дитячий (а також хлопчиків або юнаків), мішаний; за кількістю – малий, середній, великий, зведений; за манерою співу – академічний, народний, естрадний.

Послухаймо музику разом з нашими друзями на фестивалі хорового мистецтва у Києві.



Музичне сприймання.

А. Ведель. «Многії літа». Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору; С. Рахманінов. Хор «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору.
















Аналіз музичних творів.

1. Розкажіть про особливості виконання прослуханих творів.
2. Спробуйте визначити види хорових колективів за складом виконавців.

3. У якій манері виконується кожен твір?

4. Охарактеризуйте засоби виразності цих творів (темп, лад, динаміку, регістр).

5. Чи можна «побачити» музичний образ, який створили композитор і виконавці?

6. Спробуйте порівняти ці твори: що в них спільного та відмінного.

Відомості про авторів хорових творів.

Артем Лук'янович ВЕДЕЛЬ (1767-1808)






Український композитор, диригент, співак, скрипаль. Його твори тривалий час були заборонені й поширювалися в рукописах, проте їх знали й виконували, незважаючи на заборону. На сьогодні відомо близько 80 музичних творів, серед них 31 хоровий концерт, шість тріо (зокрема «Покаянія отверзи ми двери»), дві літургії Іоанна Златоустого, Всеношна та один світський кант. Більшість концертів Веделя написані на слова псалмів, зазвичай благального, скорботного характеру, в яких розповідається про тяжку долю людини, котрій допікають злі сили. Композитор дотримувався традицій партесного співу. Концерти багаточастинні (зазвичай складаються з трьох чи чотирьох частин), мають спільну тематику. Мелодика Веделя виразна, охоплює значний діапазон і тісно пов'язана зі словом, а зв'язки з давньоукраїнською монодією та українським фольклором надають їй наспівного характеру.

Сергій Васильович РАХМАНІНОВ (1873-1943)






Російський композитор, піаніст і диригент. У його доробку є багато вокальних та хорових творів: понад 80 романсів, вокально-симфонічні поеми «Дзвони»,«Весна»та інші. Особливої уваги заслуговують хорові духовні композиції композитора: шестиголосний мотег –«Deusmeus», духовний концерт «В молитвах неусыпающую Богородицу» (1893 р. ), «Літургія св. Іоанна Златоуста» та відомий твір духовної музики «Всенощное бдение» (1915 р. ) та інші.

Творчий шлях Сергія Рахманінова неодноразово перетинався з культурно-мистецьким життям Києва та інших міст України. Наприклад, у 1893 році, перебуваючи в Україні, композитор диригував своєю першою оперою — «Алеко». Композитора дуже зацікавила поезія Т. Шевченка, на вірші якого він згодом написав романси (у вільному перекладі російського поета Олексія Плещеева) — «Дума» і «Полюбила я на печаль свою» та інші.

Твори С. Рахманінова, які втілюють в оригінальній формі церковний спів російської православної церви, написані для мішаного хору і виконуються без музичного супроводу.


танцювальна хвилинка




виконання





·       Який настрій викликала у вас музика, що звучала на хоровому фестивалі?

·       3 якими різновидами хорів ми ознайомилися? Що вам запам'яталося?

·       Які музичні твори виконували видатні хорові колективи?

·       В чому особливість звучання церковного хору?

·       Які хорові голоси бувають у хорі?

·       Чий образ ми бачили на іконі та почули в музиці? Розкажіть.

·       Який хоровий твір вам запам'ятався найбільше? Чому?

10 УРОК

ТЕМА: 



СЛУХАННЯ

ВИКОНАННЯ



Танцювальна хвилинка

Дякую за увагу. до нових зустрічей.












9 УРОК

ТЕМА: ХОРОВА МУЗИКА
СЛУХАННЯ: «Свят» («Sanctus»)– на основі канону Й.Пахельбеля; «Завжди з тобою» («AlwaysWithYou») – у вик. хору хлопчиків «Libera» (Лондон).
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: СТВОРИ ЦІКАВУ РОЗПОВІДЬ АБО ПРЕЗЕНТУЙ СВІЙ УЛЮБЛЕНИЙ ХОРОВИЙ КОЛЕКТИВ.

ДОБРОГО ДНЯ 6 КЛАС. СЬОГОДНІ МИ ПОРИНЕМО У ЧАРІВНИЙ СВІТ ХОРОВОЇ МУЗИКИ.

 













СЛУХАННЯ



канон Пахельбеля


"Свят" на основі канону Пахельбеля




Libera — англійський хор хлопчиків, під керівництвом Роберта Прізмана. Більшість учасників походять з хору парафії Св. Пилипа в Норбері[en] — південному кварталі Лондона.Згідно з твердженням Songs of Praise TV special від 2009 року, колектив зазвичай складається з приблизно 40 хлопців віком від семи до шістнадцяти років, включно з новими членами які ще не готові повністю брати участь в записуванні альбомів чи концертних турах.Нові учасники групи походять з різних верств населення Лондона, і для них не вимагається приналежність до якогось економічного класу.

Крім записування альбомів, проведення концертних турів і регулярних виступів на телебаченні, пісні групи щотижня лунають в чоловічому хорі. Хор Libera зареєстрований у Великій Британії як благодійний, метою якого не є отримання прибутку, «даючи можливість хлопцям з будь-якого соціального прошарку брати участь у концертних турах». Учасники не платять за їхню участь в гурті, але витрати гурту компенсуються під час гастролей.

Назва хору «Libera» з'явилася від слів пісні «Спаси мене від смерті» (лат. Libera me domine de morte), яку співає хор. Треба зауважити, що колектив неодноразово змінював свою назву.

Виконання 



танцювальна хвилинка




питання:
1. Що цікаве вивчили на уроці?
2. Які нові обличчя музичного мистецтва ви сьогодні побачили?
3. Що таке хор?
4. Які види хорів існують?
5. Що таке дискант?
6. Які голоси у хоровому мистецтві бувають?

Всім дякую за урок. До нових зустрічей.




8 УРОК

ТЕМА: КАМЕРНИЙ ЗАЛ КОМПОЗИТОРА. уРОК УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ.
СЛУХАННЯ: МУЗ. В. Камінського, слова Л. Костенко "Пелюстки старовинного романсу",
Український народний романс "Взяв би я бандуру" у виконанні О.Малініна, муз. Д.Бонковського, слова К. Думитрашка "Чорнії брови, карії очі" у виконанні В.Гришка
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ:МОЯ ФОНОТЕКА (створи власний альбом, пісень, танців, гуртів, співаків, співачок - які є твоїми улюбленими і поділись із класном)(презентація, відео, розповідь...)


ДОБРОГО ДНЯ МОЇ ЛЮБІ 6-ТІ КЛАСИ. Сьогодні у нас з вами урок узагальнення. Ми пригадаємо що нового дізналися та поринем у світ нової української музики.
Почнемо наш урок навпаки....
Ознайомся з поняттям камерна музика... і перейди до слухання. І дай собі відповідь: Чому музика,яку ти сьогодні слухав іде по темі камерна??? :)






СЛУХАННЯ







Аналіз музичних творів.
Розкажіть про свої враження від прослуханих творів.
До якого жанру належать ці твори? Назвіть імена виконавців.
Охарактеризуйте засоби музичної виразності кожного твору і тембри голосів виконавців.
Визначте характер мелодії кожного твору.
Який твір вам сподобався найбільше? Чим саме?


Конкурс «Найкращий виконавець».
За поданою ілюстрацією впізнайте пісню та виконайте її під фонограму.

Обери пісню і виконай її





згадайте минулі класи і розважтеся!!!







Різнорівневі запитання

пограйся, відгадай....

Урочистий музичний твір на слова символічно-програмного змісту — це:

а) романс; б) пісня; в) гімн.
Рефрен у пісні — це:

а) вступ; б) приспів; в) куплет.
Веснянки, щедрівки, гаївки, колядки відносять до пісень:

а) календарно-обрядових; б) родинно-обрядові в) ліричних.


Широко і звучно під супровід народних інструментів або а капела виконують пісні в манері:

а) народній; б) академічній; в) естрадній.
Вокальний цикл «Прекрасна мельниківна» написав композитор:

а) М. Лисенко; б) Ф. Шуберт; в) В. Моцарт.
Російський композитор, викладач вокалу, засновник власного методу навчання співу:

а) С. Рахманінов; б) М. Глінка; в) М. Мусоргський
Одним із перших серед оперних співаків зафіксував основну частину свого репертуару на грамофонних платівках:

а) Л. Паваротті; б) Е. Карузо; в) X. Каррерас.


Жанр п’єси притаманний таким видам мистецтва

а) живопису, скульптурі, архітектурі;

б) літературі, музиці, театру;

в) театру, хореографії, цирку.
Вокальний стиль бельканто пов’язаний з виникнення жанру:

а) пісні; б) симфонії; в) опери.
Контральто — це співацький голос:

а) низький чоловічий; б) високий жіночий; в) низький жіночий.


ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА



Дякую ВСІМ ЗА УРОК!!! ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ.








7 УРОК 

ТЕМА: ЗВУЧИТЬ РОМАНС
СЛУХАННЯ: УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ПІСНЯ "мІСЯЦЬ НА НЕБІ", "ЧЕРЕМШИНА " муз. В.Михайлюка, слова М.Юрійчука, "Не щебечи соловейку" муз. М.Глінки, слова В.Забіли у виконанні Солов'яненка
Творче завдання: спробуй створити вірш, ліричного характеру (4 строчки) і ілюстрація до нього

Доброго дня мої любі 6-ті класи. Рада вас вітати на нашому уроці. Сьогодні ми з вами поринемо у світ романтики, лірики і краси завдяки жанру музичного мистецтва РОМАНС.
ПОЛЕТІЛИ...

Поезія і музика беруть початок з одного джерела — з душі людини, з глибинного світу її почуттів. Інакше хіба могло б виникнути таке диво, як пісня, та ще й лірична? Радісна й журлива, сповнена тривоги і мрій про щастя, вона стала постійним супутником людини.

Термін «романс» виник в Іспанії. Спершу так називали світську пісню, що виконувалася рідною, романською (іспанською), а не латинською мовою, обов’язковою на ті часи в церковному співі. Згодом цей термін поширився у країнах Західної Європи і закріпився за музично-поетичними творами для голосу з інструментальним супроводом.

У західноєвропейській музиці XIX ст. з’явилися перші вокальні цикли Л. ван Бетховена, Ф. Шуберта, Р. Шумана. Вони ознаменували новий етап у розвитку образно-тематичної сфери романсу і визначили появу циклів пісень та романсів.

В Україні вперше до цього жанру звернувся композитор Д. Бортнянський. Коріння українського романсу сягає одноголосних пісень без супроводу в їхніх найкращих лірико-драматичних зразках. Розквіт у XVIII ст. — першій половині XIX ст. ліричної поезії, захоплення інструментальною музикою, зокрема грою на бандурі, гітарі, гуслях, фортепіано, сприяли формуванню пісні з супроводом. Термін «пісня-романс» найбільш відповідає сутності жанру, що став перехідним від народної ліричної пісні до романсу.

У XIX ст. романс став самостійним та улюбленим видом творчості поетів і композиторів. Романсовий вірш — це невелика лірична поезія, строфічна, з наспівною інтонацією. Мелодія романсу органічно пов’язана з текстом і передає не тільки загальний характер, структуру, а й ритмоінтонацію поетичного твору. Скарбницю світової вокальної лірики неможливо уявити без музично інтерпретованих М. Глінкою поезій О. Пушкіна чи М. Лисенком — лірики Т. Шевченка.

Музичний словничок

Романс (ісп. romance — романський) — одноголосий камерний вокальний твір з інструментальним супроводом, який виник в Іспанії та набув поширення в інших країнах.

У Росії вже в XIX столітті романс існував як авторська пісня. До його популяризації долучалися й українські поети, які писали російською мовою (Є. Гребінка. «Очи чёрные…»). На межі ХІХ-ХХ століть романс поширився в українській ліриці (Леся Українка, Агатангел Кримський та інші). Романс є і в поетичній спадщині Спиридона Черкасенка.

На початку та в середині XX століття всесвітньо відомими стали українські пісні-романси «В саду осіннім айстри білі» (музика і слова народні), «Черемшина» (музика Василя Михайлюка, слова Миколи Юрійчука), «Квітка з полонини» (музика і слова Романа Савицького) та інші.

Цікаво знати, що в українській музиці щодо романсу вживають також термін «солоспів», який буквально означає «ПІСНЯ, Призначена для сольного виконання».






СЛУХАННЯ






ВИКОНАННЯ:



ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА


ПИТАННЯ:
1. щО ТАКЕ РОМАНС?
яКІ ХАРАКТЕРНІ РИСИ РОМАНСУ ВИ ЗНАЄТЕ?
яКИХ КОМПОЗИТОРІВ І ЯКІ ТВОРИ ВИ СЬОГОДНІ СЛУХАЛИ?

ВСІМ ДЯКУЮ ЗА УРОК. ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ. ВАША Л.Л.












6 УРОК
ТЕМА: ГІМН-УРОЧИСТА ПІСНЯ
СЛУХАННЯ: Державний гімн України, М.Лисенко "Молитва за Україну", студентський гімн "Гаудеамус", Футбольний гімн, Гімн Євро 2012

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Створи гімн та герб своєї родини

ДОБРОГО ДНЯ МІЙ ЛЮБИЙ 6 КЛАС. СЬОГОДНІ МИ З ВАМИ ПОРИНЕМО У УРОЧИСТУ ТА ПРОСЛАВЛЯЮЧУ ТЕМАТИКУ. МИ ВИВЧАЄМО - ГІМН. 

Історія гімну дуже давня. Відомо, що гімн як жанрова форма поезії еволюціонував з культових пісень, що завершувалися молитвою до культового божества в Єгипті, Месопотамії, Індії. В Елладі гімн співали на честь Аполлона (пеан), Діоніса (дифірамб) або у вигляді гіпорхеми. У добу Середньовіччя його виконували як хорал. Гімн поширився також і в ренесансно-бароковій Україні (кондак).

У світській традиції гімн пов'язують з урочистими подіями загальнонаціонального значення, з офіційними церемоніями, демонстраціями тощо. Гімн Мартіна Лютера «Еіп feste Burg» став бойовою піснею німецьких протестантів; зі співом гімнів йшли битися і війська Кромвеля.

У XVIII столітті гімн існував як жанр літератури і був частиною окремих форм народної пісні та світської поезії (пастораль). На початку XIX ст. у період романтизму були спроби воскресити гімн як твір емоційно насиченої (патетичної) і метрично вільної ліричної форми. В Англії гімни Новаліса перекладав Джордж Макдональд. Одна з цих пісень набула статусу національного символу поряд із прапором та гербом.

Першим у Європі широковідомим національним гімном став британський «God save our Lord the King» («Боже, бережи короля»), хоча він не має офіційного статусу державного гімну. Потім з'явилися гімни інших європейських держав. Спочатку більшість текстів виконували на музику британського гімну (наприклад, російський «Ьоже, Царя храни!», американський «Му Country. Tis of Thee» гімн Німецько, імперії «НеіІ dir іш Siegerkranz», швейцарський «Ru'fst du mem Vaterland» та інші - всього близько 20 гімнів). Після того як монархи та парламенти почали затверджувати гімни, у більшості країн було створено власні мелодії. Але гімн Ліхтенштейну - пісня «Oben am jungen Rhein» - і досі виконується під музику англійського гімну.                                 

Музичний словничок

Гімн (грец. hymnos - славити, хвалити) - урочистий музичний твір на слова символічно-програмного змісту.

Різновиди гімнів: державні, релігійні, літературні, спортивні й т.ін.

Державний гімн є символом держави (поряд з іншими атрибутами: прапором, гербом тощо)

3.      Музичне сприймання. Слова П. Чубинського, музика М. Вербицького Державний гімн України у виконанні Національного заслуженого академічного народного хору України ім. Г. Вірьовки та Державного симфонічного оркестру України.


Історія створення гімну України.

Історія створення українського гімну розпочалася з осені 1862 року. Тоді український етнограф, фольклорист, поет Павло Платонович Чубинський написав вірш «Ще не вмерла Україна», якому в майбутньому судилося стати текстом національного, а згодом — і Державного гімну українського народу. Вірш одразу здобув популярність. Його було опубліковано у львівському журналі «Мета» 1863 року. Михайло Вербицький, захоплений змістом вірша, написав до нього музику. Уперше твір почали виконувати як Державний гімн у 1917 році, а 1939 року він був затверджений як гімн Карпатської України.

Офіційно музичну редакцію Державного гімну Верховна Рада України ухвалила 15 січня 1992 року; слова гімну затверджено «Законом «Про Державний Гімн України» 6 березня 2003 року: «Державним Гімном України є національний гімн на музику М. Вербицького зі словами першого куплету та приспіву твору П. Чубинського».


СЛУХАННЯ





і багато інших...


ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА




ВИКОНАННЯ


ДЯКУЮ ВАМ ЗА УРОК. ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ. УСПІХІВ У НАПИСАННІ ГІМНУ ПРО ВАШУ РОДИНУ!!!





5 УРОК
ТЕМА : ІСТОРІЯ ПІСНІ 
СЛУХАННЯ: Д.Крижанівський, Т.Г.Шевченко "Реве та стогне Дніпр широкий"
К.Меладзе "Квітка-душа" у виконання Н.Матвієнко та хору "Берегиня"
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Оформлена листівка "Топ 10 українських пісень"

ДОБРОГО ДНЯ 6 КЛАС. СЬОГОДНІ МИ З ВАМИ ПОГОВОРИМО ПРО ІСТОРІЮ ПІСНІ, ЯК ЖАНРУ. ДОПОМОЖЕ НАМ ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО ТА ТВОРЧІСТЬ КОНСТЯНТИНА МЕЛАДЗЕ ТА НІНИ МАТВІЄНКО.

ПОЛЕТІЛИ!!!

Музика в житті людини відіграє величезну роль, та, мабуть, найважливіше значення має пісня. Звичайно, у кожного є улюблені пісні або улюблений жанр. На Інтернет-сайтах, на хвилях радіо і по телебаченню ви слухаєте пісні за власним вибором. Численні теле- конкурси та музичні проекти привертають увагу любителів пісні й допомагають зануритися в чудовий світ музики.

Озирніться довкола: дорослі й діти співають, радіють і плачуть, танцюють та відпочивають разом із піснею.


Пісня зародилася дуже давно. Ще в античні часи вона була важливим компонентом обрядів: її текст виконували під музичний акомпанемент, супроводжували танцем чи пантомімою. Еллінські поети створили кілька різновидів пісні: елегія, гімн, культова пісня, застільна пісня, пісня про кохання.

У музиці Середньовіччя з'явились нові типи пісні: канцона, альба, рондо, серенада, балада, творцями яких були трувери, трубадури, мінезингери. У середньовічній літературі піснею називали також епічні твори про історичних або легендарних осіб («Пісня про Роланда»).

У другій половині XVIII століття всередині пісенних жанрів викристалізовується пісня-романс із супроводом клавішного інструмента.

Пісенні форми посідають значне місце в опері XVIII століття та інших музично-драматичних жанрах.

У XIX столітті у зв'язку із загальним розквітом ліризму в мистецтві, а також завдяки зростанню інтересу до фольклору пісенні жанри інтенсивно розвиваються, розділившись на власне пісню та романс. Паралельно з творчістю професійних композиторів розвивається пісенна традиція, представлена поетами, які самі складали мелодії для своїх пісень і самі їх виконували. Так з'явилась авторська пісня та пісня бардів.

На початку XX століття в багатьох країнах спостерігається піднесення революційної робітничої пісні (серед них — «Інтернаціонал»). У XX столітті з'явилась масова популярна пісня, а в країнах Європи та США розвиток естрадної пісні був пов'язаний із мистецтвом джазу. Які ж характерні ознаки популярної естрадної пісні та її музичної форми?

Більшість сучасних пісень пишуть у куплетній (перший куплет, приспів, другий куплет, приспів) або простій двочастинній формі (куплет, приспів).

3. Робота зі схемою.

Куплетна форма містить від трьох до семи частин, які розташовуються приблизно в такому порядку:

А       інструментальний вступ

В       куплет

С       приспів (рефрен)

D       куплет

C       приспів (рефрен)

Е       інструментальний програш

С       приспів (рефрен)

Зазначена форма є найпоширенішою в сучасній популярній музиці. Кількість куплетів може трохи змінюватись. Іноді пісні складаються лише з однієї частини, що декілька разів повторюється з незначними варіаціями.

Популярні пісні мають також свої особливості римування. Зазвичай застосовують схеми АВАВ, АВАО.

Ви вже знаєте, що кожен музичний твір має певну висоту звучання — тональність. Коли тональність незручна для виконання, її можна змінити — підвищити або понизити.

Музичний словничок

Популярна пісня — різновид загальнодоступного пісенного жанру музики, який легко запам'ятовується максимальною кількістю слухачів.

Сучасні пісні співають з інструментальним супроводом (виконує один інструмент, ансамбль чи оркестр) або під фонограму (запис музики, що виконується на електронних музичних інструментах, в електронному варіанті за допомогою новітніх інформаційних технологій).

4. Робота  зі  схемою.

 

 

 

 

 

 


5.      Музичне сприймання. «Реве та стогне Дніпр широкий» (слова Т. Шевченка, музика Д. Крижанівського) у виконанні І. Козловського; «Квітка-душа» (слова Д. Гольде, музика К. Меладзе) у виконанні II. Матвієнко та хору «Берегиня».





танцювальна хвилинка

виконання

Дякую вам за урок. До нових зустрічей!!













4 УРОК
ТЕМА: ПІСЕННИЙ ЖАНР. НАРОДНА ПІСНЯ
СЛУХАННЯ: УКР.НАР.ПІСНЯ ОЙ ПІД ВИШНЕЮ, ПІД ЧЕРЕШНЕЮ (В ОБРОБЦІ ТРІО МАРЕНИЧІВ), уКРАЇНСЬКА НАРОДНА ПІСНЯ "ЛЕТІЛА ЗОЗУЛЯ" (У ВИКОНАННЯ Н.МАТВІЄНКО)

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ:

ДОБРОГО 6 КЛАС. СЬОГОДНІ МИ ПРОДОРВЖИМО З ВАМИ ЗНАЙОМСТВО ІЗ ЖАНРОВОЮ ПАЛІТРОЮ МУЗИКИ. ЗУПИНИМОСЯ У ПЕСЕННОМУ ЖАНРІ. ТА ПРИГАДАЄМО, ЩО ТАКЕ НАРОДНА ПІСНЯ.


Пісня — наймасовіший і найулюбленіший музичний жанр. Вона супроводжує нас усе життя. Але й на сторінках книжок ми теж натрапляємо на пісню. Чим подібні та чим відрізняються між собою пісня в музиці та літературі? Спробуймо з'ясувати.

У літературі пісня — це вірш ліричного або ліро-епічного характеру, мелодичний за своїм інтонаційним малюнком і призначений для співу. Розрізняють два види пісні: народна й літературна. Між ними є міцні зв'язки.

У музиці жанр пісні теж має два основні різновиди — це народна та професійна пісня літературного походження, що тісно пов'язані між собою. Літературні пісні часто здобувають настільки широку популярність, що їх починають вважати народними, а народні пісні, навпаки, слугують основою для авторських пісень.

Професійні пісні літературного походження мають більш індивідуалізовану мелодію, переважно ліричну, та інструментальний супровід. Авторами таких пісень стають композитори й поети.

Перші зразки пісень літературного походження з'явилися ще наприкінці XVI ст. Згодом їх ставало дедалі більше. У XVIII та XIX ст. цей вид пісень впливав на фольклор. XIX століття дуже багате на пісенну творчість, що стала народною. Вона пов'язана з іменами Івана Котляревського, Григорія Квітки-Основ'яненка, Віктора Забіли, Миколи Петренка, Марка Кропивницького, Івана Франка, Володимира Александрова та ін. У XX та на початку XXI століття продовжується збагачення народнопісенної скарбнички авторськими піснями літературного походження.

Музичний словничок

Пісня — словесно-музичний твір, призначений для співу.

Існують два основні види пісні: народна пісня (автори якої невідомі) та професійна пісня літературного походження (створена  композитором та поетом)


Пісенний жанр. Пісенна культура українського народу численними струмочками й могутніми річками поповнює океан культури світової. Пісня колискова, весільна, лірична супроводжує від народження кожну людину. Із сивої давнини покоління за поколінням українці народжують від рідної землі, сонця, неба, води, вітру дивні звуки мелодій, неповторну магію слова, що ведуть нас по стежках рідного краю. Ті стежинки переплітаються, біжать і виводять на широкий шлях творчого генію народу. 1 якщо цей геній живе й сьогодні, то тільки тому, що живе пісня. Вона — в образах калини, сонця, житечка й пшениці, звірів і птахів: «Пожену я сірі гуси від броду до броду, ой летіте, сірі гуси, до мого роду...». Творить і береже ці дорогоцінні перлини наш народ. Він співає в радості й зажурі. Пісня — його величний храм любові до людини, до рідної землі, до батька й матері.

Музичний словничок

Українські народні пісні — це фольклорні твори, які зберігаються в народній пам'яті та передаються з уст в уста.                  

Твори анонімні, бо імена першогворців, як правило, невідомі. Народна пам'ять зберегла нам лише деякі імена авторів народних пісень. Це Маруся Чурай — авторка пісень «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» і «Засвіт встали козаченьки» та козак Семен Климовський — автор пісні «їхав козак за Дунай».

Деяка частина народних пісень має літературне походження — «Реве та стогне Дніпр широкий» (Т. Шевченко), «Ніч яка місячна» (М. Старицький).

Узагалі, в Україні складено понад п'ять тисяч пісень. За своїм значенням у житті народу, за тематикою, сюжетом і музичними властивостями українська народна пісня поділяється на безліч різноманітних жанрів.


ПАЛІТРА ЖАНРІВ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ ПІСНІ

Обрядові   пісні

·        Календарно-обрядові: Колядки, щедрівки; веснянки, гаївки; купальські, жниварські тощо

·        Родинно-обрядові: Весільні, родильні, поховальні (голосіння)

Необрядова лірика

·        Родинно-побутові пісні : Дитячі, колискові, пісні про родинне життя

·        Пісні про кохання.

Пісенна епіка

·        Історичні лісні, думи, балади

Соціально- побутові пісні   

·        Козацькі, чумацькі, кріпацькі, бурлацькі, наймитські та заробітчанські, рекрутські та солдатські

Жартівливі і танцювальні пісні  

·        Коломийки, частівки і т.ін.


ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА


ПІСЕННА ХВИЛИНКА





дякую за урок, до нових зустрічей!!!





3 УРОК
ТЕМА: КАМЕРНО-ВОКАЛЬНА СКРИНЬКА
СЛУХАННЯ: Ф.ШУБЕРТ "У ДОРОГУ" З ВОКАЛЬНОГО ЦИКЛУ "ПРЕКРАСНА МЕЛЬНИКІВНА", М.ГЛІНКА "пОПУТНЯ ПІСНЯ" З ВОКАЛЬНОГО ЦИКЛУ "ПРОЩАННЯ З ПЕТЕРБУРГОМ"

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: ЗАВДАННЯ В ПРЕЗЕНТАЦІЇ НИЖЧЕ:) 


ДОБРОГО ДНЯ 6 КЛАС. РАДА ВАС ЗНОВУ ВІТАТИ НА НАШОМУ УРОЦІ. СЬОГОДНІ МИ З ВАМИ РОЗГЛЯНЕМО КАМЕРНО - ВОКАЛЬНУ СКРИНЬКУ. ЩО ЦЕ ТАКЕ? ЩО ТАКЕ КАМЕРНИЙ І БАГАТО ІНШОГО, ДАЛІ. 
БУДЬТЕ УВАЖНІ.

Камерна музика (італ. camera — кімната, палата) — музика, що виконується невеликим колективом музикантів-інструменталістів або вокалістів.
Термін «камерна музика» у XVI-XVIII століттях вживали до будь- якої світської музики — на противагу церковній або театральній. Згодом камерною музикою стали називати твори, розраховані на невелику кількість виконавців та обмежене коло слухачів.
Колектив, що виконує камерну музику, називається камерним ансамблем і переважно складається з 2—10 осіб. Камерний хор або оркестр налічує від 15 до 20 виконавців. Для камерної музики характерними є:
— тенденція до рівноправності голосів;
— найтонша деталізація мелодійних, інтонаційних, ритмічних і динамічних засобів виразності;
— різноманітна тематика.
Камерна музика створює ліричний настрій, передає емоції та найтонші порухи душі людини.

Музичний словничок
Камерний спів — вид вокального мистецтва, пов'язаний з виконанням романсів, пісень та інших вокальних творів у невеликому концертному приміщенні.
На межі XVIIІ—XIX століть чільне місце в музичному мистецтві посіла вокальна музика. У творчості Ф. Шуберта, Р. Шумана та інших композиторів-романтиків сформувався новий жанр, що отримав визначення як жанр художньої пісні. Бурхливий розвиток цього жанру спостерігався в Росії. Пісні та романси писали М. Глінка, О. Даргомижський, П. Чайковський, О. Бородін, М. Мусоргський, М. Римський-Корсаков, С. Рахманінов та ін.
У камерно-вокальній музиці початку XIX ст. утвердилися пісні, які мають спільний сюжет (або спільних «героїв» чи музичні образи) й об'єднуються у вокальні цикли. Наприклад, відомі цикли Ф. Шуберта, М. Глінки, М. Мусоргського, К. Дебюссі та ін.


ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОК № 3

СЛУХАННЯ




ВИКОНАННЯ




ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА



ДЯКУЮ ЗА УРОК. ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ!!)))





2 УРОК
ТЕМА: ІСТОРІЯ ВОКАЛЬНОЇ МУЗИКИ
СЛУХАННЯ: дЖУЗЕППЕ ВЕРДІ АРІЯ ГЕРЦОГА З ОПЕРИ "РІГОЛЕТТО" У ВИКОНАННІ ЛУЧАНО ПАВАРОТТІ, П.ДОМІНГО, Х. КАРРЕРАСА, ЛУЧО ДАЛЛА "ПАМ'ЯТІ КАРУЗО" У ВИКОНАННІ ЛУЧАНО ПАВАРОТТІ

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: "МОЇ ВРАЖЕННЯ ВІД ІТАЛІЙСЬКОЇ КЛАСИКИ" (розкажи на відео або просто опиши)

Доброго дня 6 клас. Рада вас знову вітати на нашому уроці. Сьогодні ми з вами розглянемо: що таке вокальна музика, історію вокальної музики, типи голосів людини, вокальні світові школи вокалу, та видатних вокалістів італії.

Що потрібно для того, аби гарно співати? Зазирнімо в історію вокальної майстерності.
У країнах Західної Європи школи вокалу сформувалися ше в
XVII столітті, і  кожна  з них характеризувалася особливим способом звуковидобування та манерою звуковідтворення.  Однією   з  перших  з'явилася  італійська   вокальна   школа, в рамках якої було вироблено еталон класичного звучання голосу.  Довершеність  італійського  вокального  мистецтва вплинула   на   формування   і розвиток інших національних  вокальних  шкіл: французької, характерними рисами якої були елементи декламації; німецької, що ґрунтувалася на національних пісенних традиціях; російської, побудованої на манері виконання народних пісень.
Утворення  італійської  вокальної  школи  пов'язане  з  виникненням  жанру  опери. Новий  стиль  співу   увібрав усі найяскравіші досягнення народного, церковного та світського музичного мистецтва. Основою його  стала  віртуозна вокалізація, що розвивалася протягом XVIII століття в Південній Італії, а потім поширилася по всій Європі. Представники італійської школи виділялися досконалою технікою бельканто і професійно поставленим голосом. Саме на особливостях цього стилю побудовано сольні партії в операх В.А. Моцарта, Г. Доніцетті, Дж. Россіні та інших відомих оперних композиторів кінця
XVIII — першої половини XIX століття.
Музичний словничок
Бельканто (італ. be! canto — прекрасний спів) — стиль вокального виконання, особливо поширений в італійському оперному мистецтві XVII-XIX ст. Вимагає від співака досконалої техніки, бездоганної наспівності, віртуозного виконання, тривалого дихання, зв'язності, легкості, вишуканості та насиченості співу.   
Західноєвропейська вокально-оперна традиція поступово  змінювала  спрямування  від  ліричного  співу до  драматичного. Українська  національна оперна культура сприймалася музикантами як частина світової музичної  культури, і  водночас  музичне   житія  України не мислилося без досягнень зарубіжної музики. Вплив західноєвропейської вокальної традиції на українську школу оперного співу XIX — початку XX століття простежується у творчості відомих оперних співаків О. Мишуги, М. Менцинського, С. Крушельницької.


ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ №2













ЗУПИНКА ПІСНІ







ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА






ДЯКУЮ ЗА УРОК. ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ!!!



1 УРОК:
ТЕМА: Жанрова палітра музичного мистецтва


Слухання: Е.Гріг Концерт для фортепіано з оркестром










СЛУХАННЯ













Всі ви знаєте правила проходження тестів. Вони не змінилися. Всім успіхів і гарного настрою!


35 УРОК
ТЕМА: УРОК - КОНЦЕРТ
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: ЗАПАЛИ ЗІ СВОЇМИ БЛИЗЬКИМИ ТА РІДНИМИ. ПІСНІ, ТАНЦІ, РАДОЩІ, СМІХ - НЕХАЙ ЗАЛУНАЄ В ТВОЄМУ ДОМІ.  


34 УРОК
ТЕМА: Звучить симфонічна музика. Підсумковий урок.

СЛУХАННЯ:Ф.Ліст концерт № 1 для фортепіано з оркестром

Доброго дня. Ось і настав наш останній урок у 2019-2020 навчальному році. Підсумуємо ж ваші знання, нові здобутки. 


1.      Увертюра — це:
а)      п'єса камерного жанру;
б)      оркестрова п'єса-вступ до опери, оратори, балету, драми;
в)      п'єса для соліста з оркестром.
2.      Рондо в перекладі означає:
а) коло;      б) жарт;     в) танець.
3.      Прелюдія — це жанр:
а)      вокальної музики;
б)      інструментальної музики;
в)      народної музики.
4.      Сюїта в перекладі означає:
а)      коло;
б)      змінення;
в)      послідовність.
5.      Симфонія № З Л. ван Бетховена називається:
а)      «Героїчна»;
б)      «Патріотична»;
в)      «Лірична».
6.    Балада — це:
а)      пісня-розповідь;
б)      спів без слів, на голосний або склад;
в)      твір для симфонічного оркестру.
7.    Хоровий концерт — це жанр:
а)      духовної музики;
б)      танцювальної музики;
в)      симфонічної музики.
8.      Упродовж другого семестру ви вивчали тему (теми):
а)      «Жанри камерно-інструментальної музики»;
б)      «Жанри симфонічної музики»;
в)      «Жанри камерно-інструментальної музики» та «Жанри симфонічної музики».
9.      Ноктюрн — це:
а)      фортепіанний твір задумливого, мрійливого характеру;
б)      спів без супроводу;
в)      жанр народної пісні.
10.      Симфонія — це:
а)      великий музичний твір для симфонічного оркестру, що складається з чотирьох частин;
б)      музичний твір для симфонічного оркестру, що складається з двох частин;
в)      твір для симфонічного оркестру вільної форми.
11.      Варіація — це:
а)      музична форма, яка складається з теми та її видозмінених повторень;
б)      народна пісня-танець;
в)      танець.
12.    Найбільшу кількість творів Ф. Шопен написав для:
а)      фортепіано;
б)      симфонічного оркестру;

в)      скрипки.

Всім дякую. Успіхів. До нових зустрічей

ВАША Л.Л. 

І для гарного літа запрошую вас на останню танцювальну хвилинку в цьому році!!! ВСім добра!!





33 УРОК
ТЕМА: Симфонічна сюїта.
СЛУХАННЯ: М. Римський -Корсаков "Симфонічна сюїта "Шехерезада"
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ:підготовка до уроку узагальнення.

Доброго дня всім!!!

У музиці багатьох композиторів живе казка. Звуки інструментів симфонічного оркестру «оживляють» казкових героїв. Відомим казкарем став російський композитор М. Римський-Корсаков. Стародавні народні повір’я, обряди, легенди, билини та казки були «озвучені» композитором із такою майстерністю, що діти багатьох країн світу полюбляють слухати ці твори та є прихильниками його творчості. Саме в казковості найповніше виявилось обдарування М. Римського-Корсакова, який працював з різноманітними формами російської народної творчості. Тут розкриваються його мальовничо-образотворчий талант і чистота лірики — щирої, але трохи споглядальної, без підвищеної емоційної напруженості. 15 опер М. Римського-Корсакова демонструють розмаїтість жанрів (билина, казка, легенда, історико-побутова драма, лірико-побутова комедія). Найвідомішими операми-казками М. Римського-Корсакова є «Садко», «Золотий півник», «Казка про царя Салтана», «Снігуронька».

Цікаво знати, що в композитора є ще одна улюблена тема — море. М. Римський-Корсаков був морським офіцером, тому в його творчість назавжди увійшов образ моря. Так, у багатьох творах ми натрапляємо на морську стихію та ніжний шум хвиль, героїв, доля яких пов’язана з морем. Значну частину творчості композитора становлять симфонічні твори. Симфонічна творчість М. Римського-Корсакова в порівнянні з оперною є не настільки багатоплановою. Образна конкретність музичного мислення композитора визначила його схильність до програмного й жанрового симфонізму. Звідси перевага таких типіві форм, як увертюра (фантазія), симфонічна картина, сюїта. Найвидатніші твори М. Римського-Корсакова для оркестру — «Іспанське капричіо» (1887) і симфонічна сюїта «Шехеразада» (1888). Композитор розширив і збагатив колористичні можливості цих жанрів, створивши свою систему ладово-гармонійних засобів, в основі якої — складні лади (зокрема характерний звукоряд — гама Римського-Корсакова), оркестрування поєднує барвистість, блиск із ясністю, прозорістю.

М. Римський-Корсаков. Симфонічна сюїта «Шехеразада».

СЛУХАННЯ - фрагменти


 Музичний словничок         
Сюїта (франц. suite) — циклічний інструментальний твір, що складається з кількох контрастних частин, об’єднаних тематично.









повна версія




*       Чим найбільше вас вразила музика композитора?
*       Які засоби виразності, на вашу думку, застосував композитор для створення казкових персонажів?
*       Кого зображала скрипка в симфонічному творі?
*       Як у фантазії композитор зобразив море?
*       Розкажіть про образ царя Шахріяра, який є у симфонічній сюїті.

Микола Андрійович РИМСЬКИЙ-КОРСАКОВ (1844-1908)
Відомий російський композитор, педагог, диригент, громадський діяч, музичний критик; член «Могутньої купки».
Творчість Римського-Корсакова багата і різноманітна: він написав велику кількість оркестрових творів (симфонії, сюїти, фантазії, увертюри), концертів, камерних інструментальних ансамблів, романсів і найголовніше — 15 опер, найкращими серед них є «Псковитянка». «Майська ніч», «Снігуронька», «Ніч перед Різдвом», «Садко», «Царева наречена», «Казка про царя Салтана», «Кощій Безсмертний». «Сказання про невидимий град Кітеж» і «Золотий півник». Крім музичних творів та обробок народних пісень, Римський-Корсаков написав підручники з гармонії та оркестровки, а також спогади «Літопис мого музичного життя».


Чи доводилось вам читати арабські казки про Шехеразаду? Послухайте історію створення твору М. Римського-Корсакова для оркестру
Микола Римський-Корсаков був у захопленні від арабських казок, які тисячу й одну ніч оповідала прекрасна та чарівна Шехеразада. В цих казках грізний та жорстокий султан Шахріяр страчував усіх жінок, і порятунку від цього не було. Але султанша Шехеразада врятувала своє життя тим, що зуміла зацікавити султана казками. Вона розповідала їх упродовж 1001 ночі так, що Шахріяр постійно відкладав її страту, а зрештою і зовсім змінив свої наміри. Багато історій переповіла йому Шехеразада, наводячи вірші поетів й слова пісень. приплітаючи казку до казки й оповідь до оповіді. Для того, щоб зобразити в музиці мотиви та головних героїв тисячі казок, композитору, напевно, знадобився би цілий цикл опер. Та Римський-Корсаков не пішов шляхом Вагнера, тобто не став створювати оперний цикл, а використав інструментальний жанр — сюїту. Так народилася програмна симфонічна сюїта «Шехеразада».

Історія створення твору.
Симфонічна сюїта «Шехеразада» — твір видатного російського композитора М. Римського-Корсакова, написаний 1888 року. За формою є багаточастинним твором, написаним для симфонічного оркестру. Кожна частина має власну програму та відповідну назву Симфонічна сюїта «Шехеразада» належить до таких програмних творів, у яких головна тема та основний образ зумовлені назвою.
Крім того, в основу літературної програми симфонічної сюїти «Шехеразада» покладені не всі, а лише окремі образи з арабських казок «Тисяча й одна ніч», а саме — захоплюючі пригоди Синдбада-мореплавця.
Спочатку М. Римський-Корсаков дав кожній частині сюїти програмні підзаголовки.
*      І частина      «Море і Синдбадів корабель»
*      II частина    «Оповідь царевича Календера»
*      III частина   «Царевич та царівна»
*      IV частина   «Багдадське свято й корабель, що розбивається об скелю з мідним вершником»
Пізніше композитор вирішив залишити тільки назву сюїти та її загальну програму без підзаголовків. Він прагнув надати кожному слухачеві можливість самому уявити сцени з «Шехеразади». Усі чотири частини не пов’язані між собою послідовним розвитком сюжету. Це ніби калейдоскоп казкових східних образів та малюнків. Але всі вони поєднані між собою двома музичними темами, що вперше з’являються у вступі, а потім у музиці кожної з частин. Тендітна візерунчаста тема скрипки в супроводі арфи нагадує ніжний голос Шехеразади, а грізна тема у виконанні низьких струнних і мідно-духових інструментів — це голос безжалісного Шахріяра! Якщо порівняти загрозливу музику султана у вступі з м’яким, заспокійливим її звучанням у фіналі, то стає зрозумілим, що життю юної Шехеразади вже ніщо не загрожує.

Приклади обробок відомого твору.
У музиці існувало декілька обробок відомого твору композитора. Музичний матеріал «Шехеразади» неодноразово використовували як основу для нових композицій у сфері як академічної, так і естрадної музики. У 1910 році М. Фокін поставив балет «Шехеразада» на музику Римського-Корсакова. Англійська рок-група «DeepPurple» виконала обробку першої частини «Шехеразади» як електроорганної композиції («Medley: PreludetoHappiness»), соло на органі виконав Д. Лорд. Композиція увійшла до альбому 1968 року «ShadesofDeepPurple». Обробка сюїти входить і до альбому «Konvergencie» 1971 року словацької групи «CollegiumMusicum». А в 2005 році духовий оркестр МерлінаПатерсона (Х’юстон, Техас, США) створив обробку «Шехеразади» для духових інструментів.

ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА


ВИКОНАННЯ




*      Про який музичний жанр ми дізналися на уроці?
*      Що таке симфонічна сюїта? Що вам запам’яталося з історії розвитку жанру?
*      Про що розповіла вам симфонічна сюїта «Шехеразада.
*      Які казки та казкові герої увійшли до твору?



32 УРОК
ТЕМА:Українська симфонічна поема
СЛУХАННЯ: С.Людкевич Дві симфонічні поеми "Дніпро" і "Пісня", Н.Шульман Фантазії на теми пісень ВВ війни
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: опиши свої враження від прослуханої музики.

Доброго дня всім.


Квіти пам’яті
Квіти — на граніті, на броні.
Сонце усміхається мені.
Поруч з ветеранами стою,
Наче клятву пам’яті даю.
Ветерани в світлій сивині,
А на грудях сяють ордени.
Пам’ять серця...
Пам’ять сивини...
Пам’ять тих, що не прийшли з війни.
Пам’ять — наче квіти на броні...
Сонце усміхається мені.
М. Сингаївський

Музичне сприймання. С. Людкевич.
Симфонічні поеми «Дніпро» та «Пісня юнаків».

СЛУХАННЯ


2. 

*      Розкажіть про свої враження після прослухання музичних творів для оркестр;.
*      Пре що розповідають пі твори? Як вони пов’язані з війною?
*      Розкажіть про засоби виразності музичних творів.
*      Який із цих творів вас вразив найбільше? Чим саме?


Музичний словничок
Симфонічна поема— жанр симфонічної музики, одночастинний твір для симфонічного оркестру з програмою літературного, живописного або (рідше) філософського чи історичного походження.


Український композитор, музикознавець, фольклорист, педагог.
Доктор музикознавства (1908). У його творчому доробку є опери, симфонічні та фортепіанні поеми. У цих творах композитор постає перед нами як митець, який намагається осягнути всі глибини суперечності життя, віддати належне його трагедійності та водночас залишити за собою право на просте і здорове сприйняття, на сковородинську філософію любові, на соковиту козацьку іронію та м’яку усмішку щасливої людини, закоханої в цей недосконалий світ...

Порівняння музичного та літературного жанру поеми.
У літературі поема — це ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події та яскраві характери (переважно головних героїв), а розповідь про героїв супроводжується розкриттям авторських роздумів та переживань.
Симфонічна поема зазвичай має одну частину, складену за програмою літературного, живописного, філософського чи історичного походження. Засновником цього жанру вважається видатний угорський композитор Ференц Ліст, який написав 13 симфонічних поем.
Поява та розвиток цього жанру тісно пов’язані з ідеєю синтезу мистецтв, а також ідеєю значення мистецтва як важливого виховного та просвітительського чинника, що були поширені в епоху романтизму .
Симфонічній поемі властивий вільний розвиток музичного матеріалу, що сполучає різні принципи формоутворення, найчастіше сонатність і монотематизм із циклічністю й варіаційністю. Після Ф. Ліста в цьому жанрі працювали К. Сен-Санс, Б. Сметана. А. Дворжак, Р. Штраус, С. Рахманінов та інші.

ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА


ВИКОНАННЯ



*      Розкажіть, про який музичний жанр ми дізналися на уроці.
*      Хто написав симфонічні поеми, які ми слухали?
*      Про що розповіли вам ці твори?
*      Які засоби виразності застосував композитор для створення картин війни за допомогою симфонічного оркестру?



31 УРОК 
ТАМА: Шляхами симфонії
СЛУХАННЯ:Петро Чайковський "Симфонія №6", частина 1, експозиція
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Аналіз музичного твору за схемою (підказка - зверніть увагу на жанр твору. не помиліться. інструментальний і.....)

Доброго дня 6-тикласники. Вже вкотре ми з вами зустрічаємо на нашому онлайн уроці. Хочу відзначити тих дітей, які відповідально виконують творчі завдання, за свою творчість та правильність отримують високий бал. Ви молодці. 

Сьогодні ми з вами  розглянемо одну із найскладніших тем "Симфонія"... 

можливо комусь зручніше працювать за презентацією...


Пригадуєте, ми   нещодавно слухали симфонію №5 Л. Ван   Бетховена?   Протягом   років цей жанр змінювався, і   в   кожного   композитора звучав по-різному. У симфонію впліталися російські, українські, німецькі, польські, угорські, французькі та інші мотиви народних   пісень  і   танців. Багато   мелодій   мандрували з   країни   в   країну, залишалися   неповторними   під пером   майстрів   та   звучали в оркестрі. Навіть ма-ленький   наспів   дає слухачеві можливість одразу впізнати   твір... Ось дивіться: тільки   чотири   звуки, котрі постійно повторюються впродовж твору, — і стає зрозуміло, що   це   П'ята   симфонія   Л. ван Бетховена.
Мелодії симфоній Петра Чайковського теж швидко закарбовуються   в   пам'яті. В   них — усе:   подих   полів та   їхня   широта   і   безкрайність, радість   кохання   й печаль втрат і розлук. Тож насолодімося музикою великого   мелодиста.

СЛУХАННЯ


1.      Яке враження справила на вас мелодія симфонії?
2.      Які інструменти виконували головну мелодію симфонії?
3.      Про що розповіла вам музика? Які особливості музичних образів симфонії?
4.      Чи відчувалася форма, в якій написано першу частину симфонії?

симфонічна творчість П. Чайковського  та    особливості   симфонії   № 6.
У   музиці   П. Чайковського — прагнення   людей   до щастя, свободи, боротьба проти зла й підступності. Композитор   писав: «Я   дуже   хотів   би, щоб   музика моя   поширювалася   серед  мас і зростала кількість людей,   котрі   її люблять, знаходять у ній розраду та опору». У цих словах Петра Ілліча Чайковського визначено завдання його мистецтва, котре він вбачав у служінні музиці та людям.
П. Чайковський створив новий тип симфонії, яку можна назвати симфонією-драмою та симфонією-трагедісю.
Симфонія   №6,   відома   під   назвою   «Патетична»,   була   останнім    твором   Чайковського, його   «лебединою   піснею». Композитор   написав   влітку   1893 року, а в жовтні того ж року вона була вперше   виконана   у   Петербурзі   в   симфонічному   концерті   під   керуванням   самого   автора.
Симфонія №6 сі-мінор написана для великого симфонічного оркестру подвійного складу включно із флейтою пікколо.
Симфонія   складається  з   чотирьох   частин:
1.      Adagio. Allegro поп troppo.
2.      Allegro con grazia.
3.      Allegro molto vivace.
4.      Фінал. Adagio lamentoso. Andante.

Прототипом симфонії можна вважати італійську увертюру, що   склалася при Доменіко Скарлатті наприкінці   XVII   століття. Попередницею   симфонії була   оркестрова   сюїта. Ян   Стаміц  і   Франтішек    Ріхтер були авторами перших симфоній. Вони також започаткували новий тип оркестру.

ТИПИ СИМФОНІЙ
За формою
3-частинна, 4-частинна, 5-частинна і т.д.
За стилем
Докласична, класицистична (класична), романтична тощо
За
естетичними категоріями
Симфонія-драма, симфонія-трагедія, симфонія-пастораль, симфонія- концерт, симфонія-ораторія тощо
За сюжетністю
Програмна, непрограмна


ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА




ВИКОНАННЯ

КАРАОКЕ НА БЕЗІМЕННІЙ ВИСОТІ


ПИТАННЯ:


·        Розкажіть про історичний шлях жанру симфонії.
·        Які різновиди симфоній ви знаєте?
·        Яку назву отримала 6-та симфонія П. Чайковського?
·        Розкажіть про творчість П. Чайковського.

·        Чим вас вразила музика російського композитора?

І ЗНОВУ ВСІМ ДЯКУЮ ЗА УРОК. ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ!


30 УРОК

ТЕМА: Симфонічні варіації
СЛУХАННЯ: М.Равель "Болеро"
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Створіть буклет, презентація (на вибір, що для вас легше) ТОП 10 танцювальних творів світу (ваша думка)


Доброго дня 6-тикласники. Рада знову вас вітати на нашому уроці музичного мистецтва. Не лякайтеся звучанням теми... Симфонічні ВАРІАЦІЇ. Ми з легкістю розберемося..

Пригадаймо, що таке симфонія?
Симфо́нія — жанр оркестрової музики, великий твір для оркестру. Класичні зразки симфонії написані для симфонічного оркестру і являють собою цикл з 4 частин, перша з яких пишеться в сонатній формі. Існують також симфонії для струнного, камерного, духового та інших складів оркестру

Краса і впорядкованість гармонії співзвуч - Підручник з Мистецтва ...

Що таке варіації?
Варіаці́йна форма - музична форма, що являє собою проведення завершеної за формою теми та ряд її проведень в повному обсязі, але у видозміненому вигляді. Кожне таке проведення називається варіа́цією. Твір, написаний у варіаційній формі часто називається варіа́ціями або те́мою з варіа́ціями.

Ну а зараз перейдемо до основних завдань уроку

Болеро (ісп. bolero) — іспанський парний народний танець та музичний жанр, що виник наприкінці XVTII століття. Музика у ньому підкреслюється ударами кастаньєт.
Темп — помірно швидкий з поступовим прискоренням. Своєю виразністю нагадує пантоміму.
Цікаво, що цей танець, за однією з версій, був створений   іспанським   танцівником   Себастьяно   Сересо близько   1780   року. Виконується болеро під акомпанемент гітари й барабана, а самі танцюючі відбивають на кастаньєтах додатково складні ритмічні фігури, що сплітаються в надзвичайно примхливий візерунок. Відомо    багато   різновидів болеро, характерних   для   різних   областей   Іспанії.
У   формі   болеро    написано   романси   М. Глінки, О. Даргомижського,   Л. Деліба; болеро використали у своїх   операх    Г. Берліоз,   К.-М. Вебер,   Дж. Верді   та ін., у   балетах — Л. Деліб, П. Чайковський та інші. Широко   відоме   «Болеро» для   оркестру   М.  Равеля.
СЛУХАННЯ
ПОРАДА!!! ПРОСЛУХАЙТЕ ПОВНІСТЮ, БО НЕ ЗРОЗУМІЄТЕ ТЕМУ УРОКУ...:)



      Аналіз музичного твору.
1.      Про що «розповів» вам твір?
2.      Які музичні інструменти виконували цей твір?
3.      Який танець ви собі уявляєте?
4.      Як змінюється мелодія протягом усього твору?
5.      Що є особливим і незмінним у творі?
6.      Розкажіть про свої враження від музики.

  Відомості   про   особливості   творчості   М. Равеля   на   прикладі   його   симфонічних   варіацій.

Моріс Равель спочатку мав намір написати «Болеро»   не   для   оркестру, а   для   балетної   постановки. Твір   був   уперше   виконаний   22   листопада   1928   року   в   паризькому   «Гранд-Опера» під час вечора балерини Іди   Рубінштейн. Оркестром диригував   Вальтер   Страрам.   «Болеро» здобуло особливу   популярність   завдяки оригінальному звучанню. Особливість   цього   твору — незмінний повтор однієї ритмічної фігури, що виконується на ударних інструментах. Цей  ритм діє майже гіпнотично. Музика ніби   поступово   насувається   на   слухача. На   тлі чіткого ритму, який звучить спочатку тихо (піано), лунає основна   мелодія   танцю, з   кожним   разом   додаються не   тільки   нові духові інструменти (від одного інструмента — до   всього   оркестру), а   й   поступово зростає   динаміка   твору   (від піанісимо — до фортисимо).
Таким чином протягом 24 варіацій у звучанні оркестру:
·        незмінними залишаються ритм, мелодія;
·        змінюється   забарвлення звучання, тембр та динаміка, гучність   звучання.
Пригадайте, які   музичні інструменти входять до складу   симфонічного   оркестру.
Зверніть увагу, яким складом оркестр виконував «Болеро»: 2   флейти   пікколо, 2   гобої, англійський   ріжок, 2   кларнети,   бас-кларнет,   2   фаготи,   контрафагот, 4 валторни, труба пікколо, 3 труби, 3 тромбони, туба, 3   саксофони, литаври, 2   малі   барабани, тарілки,   гонг,  тамтам,   челеста, арфа та струнні (скрипки,  альти,  віолончелі,  контрабаси).
     Біографія композитора.
Моріс   Жозеф   РАВЕЛЬ (1875-1937)
Французький композитор, яскравий представник музичного імпресіонізму. Він продовжив і розвинув пошуки у сфері гармонії й оркестрування, екзотичної ритміки.
На   музику   Равеля   вплинули   різні   музичні   течії: від   американського   джазу   до   фольклору   Європи та Азії. Він є автором опер, балетів, творів для оркестру   («Шехеразада», «Іспанська рапсодія»), концертів  для фортепіано з оркестром, вокальних та камерно-інструментальних   творів.


      Бесіда про особливості жанру симфонічних варіацій.
В основу музичного жанру симфонічні варіації покладено   варіаційну   музичну   форму.
Музичний словничок
Варіаційна форма — музична   форма, в якій основна   тема   зазнає    різноманітних   змін   (варіацій).   
Цікаво, що варіації бувають і в інших сферах життя. Наприклад: у математиці (варіація функції, варіаційне числення), в біології (генетична варіація), у фізиці (варіаційний метод, магнітна варіація).

ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА



   Розспівування


   Виконуємо пісню. «Цвіт землі» (слова М. Сингаївського, музика О. Злотника)


    Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
·        Розкажіть про те, яку музику ми слухали на уроці.
·        Розкажіть  про особливості звучання симфонічного оркестру   протягом    усього   твору. Як змінюється мелодія   протягом   його   звучання?

·        Що   означає   варіаційна   форма? Наведіть   приклади   варіацій, які   ми   слухали   на  уроці.


Всім дякую за урок. До нових зустрічей!!!



29 урок 
Тема: Концерт для друга
Слухання: Каміль Сен Санс Концерт №2 для фортепіано з оркестром
Творче завдання: Ілюстрація до музичного твору К.Сен Санс Концерт №2


Доброго дня  6 - ті класи. Рада Вас знову вітати на уроці музичного мистецтва. На минулому уроці ви познайомилися із жанром УВЕРТЮРА. Пригадайте ж що таке увертюра? Які увертюри ви слухали і хто їх написав.
А зараз переходимо до нової теми. Жанр який ми сьогодні розглянемо називається КОНЦЕРТ! Але не плутайте слово Концерт Тіни кароль із жанром Концерт.
Щоб ви зрозуміли це не виступ артиста, не сцена на якій вони співають, танцюють :-)


Концерт (від лат. concerto — змагаюсь) — твір, в основі якого лежить принцип протиставлення звучання окремих груп виконавців, або виконавського колективу і соліста.
Своїми словами на сцені, між сольним інструментом та  оркестром ведеться ніби діалог, або сварка. Вони запитують один в одного, відповідають, перегукуються.... Сьогодні ви в цьому переконаєтеся..

ІСТОРІЯ НАПИСАННЯ МУЗИЧНОГО ТВОРУ....

......


Концерт № 2 для фортепіано з оркестром соль мінор Op. 22 - твір Каміля Сен-Санса. Написаний в 1868 році. Орієнтовна тривалість звучання 25 хвилин. Присвячений маркіза Клеменц де Вільєрс, дружині фінансиста Огюста Леграна де Вільєрс.
Приводом для натхнення Сен-Санса послужила творча дружба з Антоном Рубінштейном, разом з яким він не раз виступав як диригент. У музикантів виникла ідея помінятися звичними ролями, щоб Сен-Санс виступив як соліст, а Рубінштейн - як диригент. З'ясувалося, що паризький Зал Плейель вільний через місяць, і Сен-Санс написав концерт за все за 17 днів, завершивши роботу 2 травня, а 13 травня концерт був вперше виконаний. Вважається, що Сен-Санс не встиг повною мірою відрепетирувати сольну партію і залишився не цілком задоволений прем'єрою.

Ну а зараз відкрийте презентацію і покроково познайомтеся з темою і пройдіть всі сходинки уроку...

ПРЕЗЕНТАЦІЯ



СЛУХАННЯ






ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА


РОЗПІВОЧКА ДЛЯ ГОЛОСУ







ВИКОНАННЯ




РИТМІЧНА ХВИЛИНКА



Сподіваюся вам сподобався сьогодні урок. Всім дякую. До нових зустрічей!!! 






28 урок
Тема: Зустріч з увертюрою
Слухання: Г.Свиридов. Оркестрова увертюра до фільму «Час, уперед!»; В.Дашкевич. Увертюра до фільму «Шерлок Холмс та  Доктор  Ватсон»
Творче завдання: Топ-5 увертюр до кінофільмів


Привіт 6-ті класи. Рада вітати Вас на уроці музичного мистецтва. Сьогодні ви поринете у світ увертюр... Дуже легко запамятати... Увертюра вступна частина, яка розповідає який саме твір далі буде звучати, налаштовує слухача, глядача на майбутній музичний твір, виставу, кінофільм і т д.. Це своїми словами..  А от тепер переходимо до нового матеріалу. Спробуйте розібратися у жанрі увертюра більш детально використовуюч: презентацію, підручник, відео, обов'язково пройдіть танцювальну хвилинку і отримайте задоволення і на завершення творче завдання. Всім гарного уроку. Ваша Л.Л.


ПРЕЗЕНТАЦІЯ

увертюра до кінофільму Шерлок

увертюра до кінофільму Час







Танцювальна хвилинка. Вона вам вже відома! Посміхайтесь і насолоджуйтесь!!


ПИТАННЯ:
1. щО ТАКЕ УВЕРЮРА?
2. яКІ УВЕРТЮРИ ВИ СЬОГОДНІ СЛУХАЛИ?
3. яКІ КОМПОЗИТОРИ НАЙВІДОМІШІ ТВОРЦІ УВЕРТЮР ДО КІНО?
4. кОЛИ І ДЕ БУЛО СТВОРЕНО УВЕРТЮРУ, ЯК ЖАНР МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА?


27 урок

Тема: Жанрова палітра симфонічної музики.
Слухання: Л. ван. Бетховен Симфонія №5
І ч. Сучасна обробка твору (уривок)
Творче завдання: Аналіз музичного твору за схемою. Аналіз ваших вражень від творру Симфонія №5


Чи знаєте ви, що відома всім симфонія німецького класика була присвячена українцю? З'ясуймо це разом.







Серед дев'яти симфоній Бетховена особливо вирізняється симфонія №5. Її   всі   без   винятку   впізнають за вступом. Цікаво, що цей музичний твір композитор присвятив своєму другу і меценату — сину останнього гетьмана України, графу Андрію Розумовському (українцю за походженням).

Особливим у звучанні симфонії є те, що всі чотири частини об'єднані фізною «темою долі», котра звучить на початку твору як епіграф. Про неї Бетховен сказав: «Так доля стукає у двері». Ця тема звучить дуже голосно (фортисимо) одночасно в партіях різних інструментів. Симфонія не має програми, її зміст не виражений словами, але яскрава, виразна музика, конкретне значення основного мотиву дають право розглядати твір як картину боротьби людини з перешкодами життя в ім'я радості та щастя. Чотири частини симфонії можна уявити як окремі моменти цієї боротьби. Фінал зображує перемогу людини над силами зла і насильства.

I        частина (Allegro con brio — швидко, з вогнем) написана в сонатній формі. Частина відкривається так званою «темою долі» — мотиву з чотирьох нот, що повторюється двічі, вдруге — одним ступенем ниж¬че. Це основний мотив, з якого розвиваються всі інші теми частини.

II       частина (Andante con moto — повільно) — це глибокі роздуми про щось серйозне, значне. Написана у формі варіацій на дві теми.

III     частина (Scherzo — Allegro, в перекладі з італійської — «жарт»). Музика цієї частини за настроєм повертає нас до першої частини.

IV     частина (Allegro, фінал) звучить святково, переможно. Тема дуже близька до «Гімну Свободи». Фінал написаний у формі сонатного алегро.

Музичний словничок

Симфонія (від грец. — співзвуччя) — жанр оркестрової музики, великий твір для оркестру, написаний зазвичай у формі сонатно-симфонічного циклу.


КЛАСИЧНИЙ ВИД ЖАНРУ СИМФОНІЇ
Класичні зразки симфонії складаються з чотирьох частин.
І частина –

у  швидкому темпі, пишеться в сонатній формі (формі сонатного алегро)
ІІ частина –

в повільному темпі, найбільш довільної форми, часто варіаційна.
ІІІ  частина-

Менует або скерцо, у складній тричастинній формі.
IV частини-

У швидкому темпі, в сонатній формі або у формі рондо.








·       У чому полягає особливість жанрів симфонічної музики?
·       Як Бетховен утвердив у своїй симфонії ідею перемоги людини в боротьбі за кращу долю?
·       Які інструменти виконували твір?
·       Розкажіть про засоби виразності симфонії.

Комментариев нет:

Отправить комментарий