14 урок
13 УРОК
Костел — релігійна споруда християн-католиків, церква, римо-католицький храм. У більшості таких храмів під час служби грає орган.
Орган — музичний інструмент групи клавішно-духових інструментів. Більшість органів розташована в костелах, концертних залах, музичних навчальних закладах (академіях, консерваторіях, училищах).
Основним типом органа є трубний орган, що видобуває звуки за допомогою повітря, спрямованого в труби різного діаметра та довжини, виготовлені з металу або деревини. У розпорядженні органіста є один або декілька мануалів (клавіатур для рук) та педаль (клавіатура для ніг).
Наприкінці XX сторіччя поширеними стали електронні органи, що мають принцип синтезу звуку або цифрового відтворення. Провідні світові фірми з виробництва трубних органів створюють лише ексклюзивні інструменти, розраховані на те приміщення, де орган буде встановлено. При виробництві електронних органів розміри приміщення не мають значення.
Трубні органи можна поділити на чотири різновиди: концертні, навчальні, церковні, театральні та кінематографічні. Електронні органи мають лише перші два різновиди, на які поділяються за якістю звуковідтворення.
Орган був улюбленим інструментом одного з найвизначніших композиторів світу Й. С. Баха. Він написав багато творів для органа: прелюдії та фуги, духовні кантати, меси, «Різдвяну» й «Великодню» ораторії, численні хорали, мотети та ін.
Меса — вокальний або вокально-інструментальний жанр духовної музики, що має циклічну будову.
Спочатку меси призначалися для виконання у костелах під час богослужінь, що традиційно називаються месами. До X століття меси виконувалися одноголосно (григоріанський спів), пізніше — багатоголосно. Із XVII століття у церквах латинського обряду почали використовувати інструментальний супровід. У православних, а також греко-католицьких церквах зберігається виконання мес хором a cappella, проте традиційно ці твори називаються літургіями.
Музичний словничок
Меса (італ. messa, від лат. mitto — відпускаю, посилаю) — вокальний або вокально-інструментальний жанр духовної музики, що має циклічну будову.
Хорал (від лат. Cantuschoralis) — церковний гімн; урочистий музичний твір на слова символічного змісту. Виконують здебільшого як гімн церкви й на честь проголошених нею святих.
3. Відомості про музичні твори для слухання.
Складною виявилася доля композитора та його спадщини. Баха за життя добре знали, проте після смерті його ім'я та музику почали забувати. Справжній інтерес до творчості композитора виник лише в 1820-ті роки. А розпочався він 11 травня 1829 року в Берліні з виконання «Страстей за Матвієм», організованого Феліксом Мендельсоном-Бартольді. Саме завдяки Феліксу музика Баха зазвучала знову майже через 80 років після смерті композитора.
Меса сі-мінор (Висока меса) — музичний твір Й. С. Баха для солістів, хору, оркестру й органа, створений на латинський текст католицької літургії. Окремі фрагменти були написані ще 1733 року, проте твір композитор завершив аж наприкінці 1738-го. В остаточній редакції, котра ніколи не виконувалася за життя Баха, існує з 1749 року. Меса складається з чотирьох частин.
«Страсті за Матвієм» — музичний твір Й. С. Баха для солістів, двох хорів і двох оркестрів, створений у 1727—1729 роках. «Страсті. . . », або як їх іще називають «Пасіони за Матвієм», є одним із наймасштабніших вокальних творів композитора і складається з 78 музичних номерів, зокрема речитативів (включаючи читання Євангелія наспівне), арій, хоралів і хорів. Загальна тривалість звучання — близько трьох годин. Твір, призначений для виконання у лютеранському богослужінні, в наш час переважно звучить на концертах. Завдяки драматизованому сюжету і конкретним дійовим особам, він тяжіє до опери більше, ніж інші хорові твори Баха. Музика «Страстей за Матвієм» належить до вершин творчості композитора.
4. Музичне сприймання. И. С. Бах. Меса сі-мінор. ч. («Господи, помилуй». 5-голосний хор) та «Страсті за Матвієм» (заключний хорал) у виконанні Мюнхенського Бах-хору та оркестру, диригент К. Ріхтер; Й. С. Бах. Хоральні прелюдії («Німецька органна меса») у виконанні Г. Ґродберґа.
Аналіз музичних творів.
1. Розкажіть про особливості звучання хору в месі та хоралі.
2. Охарактеризуйте засоби музичної виразності меси та хоралу.
3. Чим відрізняється хоральна прелюдія від меси та хоралу?
4. Які музичні інструменти виконують прослухані твори?
5. У чому полягають особливості звучання хору, оркестру та органа в цих творах?
виконання
танцювальна хвилинка
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
· Про які музичні жанри йшлося на уроці?
· Розкажіть про особливості меси та хоралу.
· Що вам відомо про музичний інструмент орган?
· Про якого композитора ми говорили на сьогоднішньому уроці? Що ви знаєте про його творчість?
· Розкажіть про свої враження від уроку.
12 УРОК
Жанр кантати виник в Італії у першій половині XVII століття.
Термін «кантата» вперше використав у своїй збірці «Кантати та арії на сольний
голос» (1620) італійський композитор Алессандро Гранді. Спочатку кантати були
близькими до сонат — інструментальних творів. У першій половині XVII ст.
італійська кантата була сольною та відрізнялася від арії наскрізним розвитком
мелодії від куплета до куплета. Пізніше створювалися кантати, що містили дві
арії да капо, з’єднані речитативом. Такі кантати були близькі до оперних сцен.
Серед російських та українських
композиторів кантати писали С. Рахманінов — «Дзвони»; М. Вербицький —
«Заповіт», М. Лисенко — «Б’ють пороги», «На вічну пам’ять Котляревському»,
«Радуйся, ниво неполитая»; Д. Січинський - «Лічу в неволі», «Дніпро реве»; К.
Стеценко — «Шевченкові» та інші
Кантату виконує хор академічний
хор
Сергій Сергійович Прокоф’єв (1891-1953) -
радянський композитор українського походження, автор 8 опер, 7 балетів, 7
симфоній та багатьох камерноно-іструментальних творів, а також музики до
кінофільмів. Створивши музику до кінофільму «Олександр
Невський», який вийшов на широкі екрани в 1938 році, композитор вирішує
написати кантату з одноіменною назвою. Кантата складається з семи частин, кожна
частина має свою назвуі є завершеним твором. Вона ввібрала в себе все те
найкраще, що було в кіномузиці. 17 травня 1939 року відбулась її
прем’єра.
5 квітня 1242 року відбулося так зване
Льодове побоїще — битва новгородців і володимирців під проводом Олександра
Невського проти німецьких лицарів на льоду Чудського озера.На світанку
лицарі-хрестоносці вишикувалися «клином», вістря якого було спрямоване на
русичів. На флангах бойового
строю розташувалися закуті у важкі лати лицарі, а посередині — легкоозброєні
воїни. Олександр Невський протиставив стереотипній тактиці хрестоносців нове
розташування військ. Так, основні сили він зосередив не в центрі, а на флангах.
Попереду розмістив передовий полк із легкої кінноти, лучників і пращників, а
князівська кінна дружина ховалася в засідці за лівим флангом. Обрана позиція
була вигідна тим, що хрестоносці, котрі наступали з відкритого льоду, не мали
можливості визначити розташування, чисельність і склад війська О. Невського.
Таким чином, фланги руського бойового строю («крила») не дозволили ворогам
розвинути успіх операції. Німецький «клин» виявився затиснутим. У цей час
дружина Олександра завдала удару з тилу. Лід під вагою збитих у купу важко-
-озброєних лицарів почав тріщати. Деяким лицарям вдалося прорвати кільце
оточення; вони намагалися врятуватися втечею, але багато з них потонуло.
Новгородці гнали втікачів по льоду Чудського озера аж до протилежного берега.
Переслідування решток розбитого ворога поза полем бою було новим явищем у
розвитку військового мистецтва.
Музичний словничок
Кантата (італ. cantata, від лат. canto – співаю) – твір урочистого або лірико-епічного
характеру, що складається з кількох завершених номерів; виконується
співаками-солістами, хором у супроводі оркестру і призначений для концертного виконання.
Кантата в літературі – вид ліричної поезії, урочистий багаточастинний вірш
Сприйняття музичних творів.
перегляньте фрагменти на вибір
Аналіз
музичних творів.
1. Розкажіть про особливості звучання хору в кантаті.
2. Які засоби музичної виразності допомогли вам уявити картину бою?
3. Якими засобами композитор зумів передати мужність та героїзм руського народу?
4. Які інструменти звучать у творах?
5. Розкажіть
про свої враження від прослуханих
творів.
виконання:
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
· Про який музичний жанр ішлося на уроці?
· Які види мистецтва об’єднані в цьому жанрі?
· Розкажіть про літературну та історичну основу музичного твору С. Прокоф’єва.
· Які героїчні твори в музиці ви пам’ятаєте? Наведіть приклади.
· Які музичні колективи беруть участь у виконанні жанру кантати?
· Які хорові партії та музичні інструменти вам вдалося розпізнати у творі С. Прокоф’єва?
Всім дякую за урок. До нових зустрічей.
11 УРОК
ТЕМА: СПІВАЄ ХОР
СЛУХАННЯ: А. Ведель. «Многії літа». Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору. С. Рахманінов. «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору. «Веселкова пісня» (слова О. Кононенка, музика О. Жилінського).
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: БУКЛЕТ "НАЙВІДОМІШІ ХОРОВІ КОЛЕКТИВИ СВІТУ"
ДОБРОГО ДНЯ 6 КЛАСИ. РАДА ВАС ЗНОВУ ВІТАТИ НА УРОЦІ. СЬОГОДНІ МИ ПРОДОВЖУЄМО ВИВЧАТИ ХОРОВЕ МИСТЕЦТВО.
ВИДИ ХОРІВ
1. Хорові колективи за складом виконавців:
· Чоловічий — складається з тенорів (І та II партії) і басів (баритони й баси).
· Жіночий — складається із сопрано й альтів (поділяються на І та II партії).
· Дитячий — поділяється на сопрано (дисканти) й альти.
· Хор хлопчиків та юнаків — хлопчики поділяються на дисканти й альти, юнаки — на тенори та баси.
· Мішаний — поділяється на сопрано, альти, тенори та баси (можуть бути поділені на баритони та баси).
2. Хорові колективи за кількістю виконавців:
· Малий (мінімальна кількість — 12 осіб) — виконує переважно камерні хорові твори, зазвичай малої форми.
· Середній (25-35 осіб) — виконує складніші твори.
· Великий (50—60 осіб) — виконує будь-які хорові твори.
· Хоровий масив (60—120 осіб) — використовується переважно в оперних театрах.
· Зведений хор (від кількасот осіб) — використовується для виконання урочистих творів.
3. Хорові колективи за манерою співу:
· Академічний хор.
· Народний хор.
4. Хорові колективи за статусом:
· Професійний — складається із професійних співаків та веде регулярну концертну діяльність.
· Аматорський — об'єднує людей, для яких спів у хорі — це хобі (при палацах культури, клубах, організаціях, навчальних закладах).
· Церковний — бере участь у церковних службах.
· Навчальний — існує в музичних навчальних закладах (консерваторіях, музичних училищах, інститутах мистецтв тощо).
· Оперний — бере участь в оперних спектаклях.
Основні хорові партії мають свої назви:
жіночі: сопрано, альти;
чоловічі: тенори й баси.
Музичний словничок
Основні види хорових колективів: за складом – чоловічий, жіночий, дитячий (а також хлопчиків або юнаків), мішаний; за кількістю – малий, середній, великий, зведений; за манерою співу – академічний, народний, естрадний.
Послухаймо музику разом з нашими друзями на фестивалі хорового мистецтва у Києві.
Музичне сприймання.
А. Ведель. «Многії літа». Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору; С. Рахманінов. Хор «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору.
Аналіз музичних творів.
1. Розкажіть про особливості виконання прослуханих творів.
2. Спробуйте визначити види хорових колективів за складом виконавців.
3. У якій манері виконується кожен твір?
4. Охарактеризуйте засоби виразності цих творів (темп, лад, динаміку, регістр).
5. Чи можна «побачити» музичний образ, який створили композитор і виконавці?
6. Спробуйте порівняти ці твори: що в них спільного та відмінного.
Відомості про авторів хорових творів.
Артем Лук'янович ВЕДЕЛЬ (1767-1808)
Український композитор, диригент, співак, скрипаль. Його твори тривалий час були заборонені й поширювалися в рукописах, проте їх знали й виконували, незважаючи на заборону. На сьогодні відомо близько 80 музичних творів, серед них 31 хоровий концерт, шість тріо (зокрема «Покаянія отверзи ми двери»), дві літургії Іоанна Златоустого, Всеношна та один світський кант. Більшість концертів Веделя написані на слова псалмів, зазвичай благального, скорботного характеру, в яких розповідається про тяжку долю людини, котрій допікають злі сили. Композитор дотримувався традицій партесного співу. Концерти багаточастинні (зазвичай складаються з трьох чи чотирьох частин), мають спільну тематику. Мелодика Веделя виразна, охоплює значний діапазон і тісно пов'язана зі словом, а зв'язки з давньоукраїнською монодією та українським фольклором надають їй наспівного характеру.
Сергій Васильович РАХМАНІНОВ (1873-1943)
Російський композитор, піаніст і диригент. У його доробку є багато вокальних та хорових творів: понад 80 романсів, вокально-симфонічні поеми «Дзвони»,«Весна»та інші. Особливої уваги заслуговують хорові духовні композиції композитора: шестиголосний мотег –«Deusmeus», духовний концерт «В молитвах неусыпающую Богородицу» (1893 р. ), «Літургія св. Іоанна Златоуста» та відомий твір духовної музики «Всенощное бдение» (1915 р. ) та інші.
Творчий шлях Сергія Рахманінова неодноразово перетинався з культурно-мистецьким життям Києва та інших міст України. Наприклад, у 1893 році, перебуваючи в Україні, композитор диригував своєю першою оперою — «Алеко». Композитора дуже зацікавила поезія Т. Шевченка, на вірші якого він згодом написав романси (у вільному перекладі російського поета Олексія Плещеева) — «Дума» і «Полюбила я на печаль свою» та інші.
Твори С. Рахманінова, які втілюють в оригінальній формі церковний спів російської православної церви, написані для мішаного хору і виконуються без музичного супроводу.
танцювальна хвилинка
виконання
·
Який настрій викликала у вас музика, що звучала на хоровому фестивалі?
·
3 якими різновидами хорів ми ознайомилися? Що вам запам'яталося?
·
Які музичні твори виконували видатні хорові колективи?
·
В чому особливість звучання церковного хору?
·
Які хорові голоси бувають у хорі?
·
Чий образ ми бачили на іконі та почули в музиці? Розкажіть.
·
Який хоровий твір вам запам'ятався найбільше? Чому?
10 УРОК
9 УРОК
СЛУХАННЯ
Libera — англійський хор хлопчиків, під керівництвом Роберта Прізмана. Більшість учасників походять з хору парафії Св. Пилипа в Норбері[en] — південному кварталі Лондона.Згідно з твердженням Songs of Praise TV special від 2009 року, колектив зазвичай складається з приблизно 40 хлопців віком від семи до шістнадцяти років, включно з новими членами які ще не готові повністю брати участь в записуванні альбомів чи концертних турах.Нові учасники групи походять з різних верств населення Лондона, і для них не вимагається приналежність до якогось економічного класу.
Крім записування альбомів, проведення концертних турів і регулярних виступів на телебаченні, пісні групи щотижня лунають в чоловічому хорі. Хор Libera зареєстрований у Великій Британії як благодійний, метою якого не є отримання прибутку, «даючи можливість хлопцям з будь-якого соціального прошарку брати участь у концертних турах». Учасники не платять за їхню участь в гурті, але витрати гурту компенсуються під час гастролей.
Назва хору «Libera» з'явилася від слів пісні «Спаси мене від смерті» (лат. Libera me domine de morte), яку співає хор. Треба зауважити, що колектив неодноразово змінював свою назву.
Виконання
танцювальна хвилинка
8 УРОК
Аналіз музичних творів.
Розкажіть про свої враження від прослуханих творів.
До якого жанру належать ці твори? Назвіть імена виконавців.
Охарактеризуйте засоби музичної виразності кожного твору і тембри голосів виконавців.
Визначте характер мелодії кожного твору.
Який твір вам сподобався найбільше? Чим саме?
Конкурс «Найкращий виконавець».
За поданою ілюстрацією впізнайте пісню та виконайте її під фонограму.
Обери пісню і виконай її
Різнорівневі запитання
пограйся, відгадай....Урочистий музичний твір на слова символічно-програмного змісту — це:
а) романс; б) пісня; в) гімн.
Рефрен у пісні — це:
а) вступ; б) приспів; в) куплет.
Веснянки, щедрівки, гаївки, колядки відносять до пісень:
а) календарно-обрядових; б) родинно-обрядові в) ліричних.
Широко і звучно під супровід народних інструментів або а капела виконують пісні в манері:
а) народній; б) академічній; в) естрадній.
Вокальний цикл «Прекрасна мельниківна» написав композитор:
а) М. Лисенко; б) Ф. Шуберт; в) В. Моцарт.
Російський композитор, викладач вокалу, засновник власного методу навчання співу:
а) С. Рахманінов; б) М. Глінка; в) М. Мусоргський
Одним із перших серед оперних співаків зафіксував основну частину свого репертуару на грамофонних платівках:
а) Л. Паваротті; б) Е. Карузо; в) X. Каррерас.
Жанр п’єси притаманний таким видам мистецтва
а) живопису, скульптурі, архітектурі;
б) літературі, музиці, театру;
в) театру, хореографії, цирку.
Вокальний стиль бельканто пов’язаний з виникнення жанру:
а) пісні; б) симфонії; в) опери.
Контральто — це співацький голос:
а) низький чоловічий; б) високий жіночий; в) низький жіночий.
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
7 УРОК
Поезія і музика беруть початок з одного джерела — з душі людини, з глибинного світу її почуттів. Інакше хіба могло б виникнути таке диво, як пісня, та ще й лірична? Радісна й журлива, сповнена тривоги і мрій про щастя, вона стала постійним супутником людини.
Термін «романс» виник в Іспанії. Спершу так називали світську пісню, що виконувалася рідною, романською (іспанською), а не латинською мовою, обов’язковою на ті часи в церковному співі. Згодом цей термін поширився у країнах Західної Європи і закріпився за музично-поетичними творами для голосу з інструментальним супроводом.
У західноєвропейській музиці XIX ст. з’явилися перші вокальні цикли Л. ван Бетховена, Ф. Шуберта, Р. Шумана. Вони ознаменували новий етап у розвитку образно-тематичної сфери романсу і визначили появу циклів пісень та романсів.
В Україні вперше до цього жанру звернувся композитор Д. Бортнянський. Коріння українського романсу сягає одноголосних пісень без супроводу в їхніх найкращих лірико-драматичних зразках. Розквіт у XVIII ст. — першій половині XIX ст. ліричної поезії, захоплення інструментальною музикою, зокрема грою на бандурі, гітарі, гуслях, фортепіано, сприяли формуванню пісні з супроводом. Термін «пісня-романс» найбільш відповідає сутності жанру, що став перехідним від народної ліричної пісні до романсу.
У XIX ст. романс став самостійним та улюбленим видом творчості поетів і композиторів. Романсовий вірш — це невелика лірична поезія, строфічна, з наспівною інтонацією. Мелодія романсу органічно пов’язана з текстом і передає не тільки загальний характер, структуру, а й ритмоінтонацію поетичного твору. Скарбницю світової вокальної лірики неможливо уявити без музично інтерпретованих М. Глінкою поезій О. Пушкіна чи М. Лисенком — лірики Т. Шевченка.
Музичний словничок
Романс (ісп. romance — романський) — одноголосий камерний вокальний твір з інструментальним супроводом, який виник в Іспанії та набув поширення в інших країнах.
У Росії вже в XIX столітті романс існував як авторська пісня. До його популяризації долучалися й українські поети, які писали російською мовою (Є. Гребінка. «Очи чёрные…»). На межі ХІХ-ХХ століть романс поширився в українській ліриці (Леся Українка, Агатангел Кримський та інші). Романс є і в поетичній спадщині Спиридона Черкасенка.
На початку та в середині XX століття всесвітньо відомими стали українські пісні-романси «В саду осіннім айстри білі» (музика і слова народні), «Черемшина» (музика Василя Михайлюка, слова Миколи Юрійчука), «Квітка з полонини» (музика і слова Романа Савицького) та інші.
Цікаво знати, що в українській музиці щодо романсу вживають також термін «солоспів», який буквально означає «ПІСНЯ, Призначена для сольного виконання».
Історія гімну
дуже давня. Відомо, що гімн як жанрова форма поезії еволюціонував з культових
пісень, що завершувалися молитвою до культового божества в Єгипті, Месопотамії,
Індії. В Елладі гімн співали на честь Аполлона (пеан), Діоніса (дифірамб) або у
вигляді гіпорхеми. У добу Середньовіччя його виконували як хорал. Гімн
поширився також і в ренесансно-бароковій Україні (кондак).
У світській
традиції гімн пов'язують з урочистими подіями загальнонаціонального значення, з
офіційними церемоніями, демонстраціями тощо. Гімн Мартіна Лютера «Еіп feste
Burg» став бойовою піснею німецьких протестантів; зі співом гімнів йшли битися
і війська Кромвеля.
У XVIII
столітті гімн існував як жанр літератури і був частиною окремих форм народної
пісні та світської поезії (пастораль). На початку XIX ст. у період романтизму
були спроби воскресити гімн як твір емоційно насиченої (патетичної) і метрично
вільної ліричної форми. В Англії гімни Новаліса перекладав Джордж Макдональд.
Одна з цих пісень набула статусу національного символу поряд із прапором та
гербом.
Першим у
Європі широковідомим національним гімном став британський «God save our Lord
the King» («Боже, бережи короля»), хоча він не має офіційного статусу державного
гімну. Потім з'явилися гімни інших європейських держав. Спочатку більшість
текстів виконували на музику британського гімну (наприклад, російський «Ьоже,
Царя храни!», американський «Му Country. Tis of Thee» гімн Німецько, імперії
«НеіІ dir іш Siegerkranz», швейцарський «Ru'fst du mem Vaterland» та інші -
всього близько 20 гімнів). Після того як монархи та парламенти почали
затверджувати гімни, у більшості країн було створено власні мелодії. Але гімн
Ліхтенштейну - пісня «Oben am jungen Rhein»
- і досі виконується під музику англійського гімну.
Музичний словничок
Гімн (грец. hymnos - славити, хвалити) - урочистий музичний твір на слова
символічно-програмного змісту.
Різновиди гімнів: державні, релігійні, літературні, спортивні й
т.ін.
Державний гімн
є символом держави (поряд з іншими атрибутами: прапором, гербом тощо)
3. Музичне
сприймання. Слова П. Чубинського, музика М. Вербицького Державний гімн України
у виконанні Національного заслуженого академічного народного хору України ім.
Г. Вірьовки та Державного симфонічного оркестру України.
Історія створення гімну України.
Історія
створення українського гімну розпочалася з осені 1862 року. Тоді український
етнограф, фольклорист, поет Павло Платонович Чубинський написав вірш «Ще не
вмерла Україна», якому в майбутньому судилося стати текстом національного, а
згодом — і Державного гімну українського народу. Вірш одразу здобув
популярність. Його було опубліковано у львівському журналі «Мета» 1863 року.
Михайло Вербицький, захоплений змістом вірша, написав до нього музику. Уперше
твір почали виконувати як Державний гімн у 1917 році, а 1939 року він був
затверджений як гімн Карпатської України.
Офіційно
музичну редакцію Державного гімну Верховна Рада України ухвалила 15 січня 1992
року; слова гімну затверджено «Законом «Про Державний Гімн України» 6 березня
2003 року: «Державним Гімном України є національний гімн на музику М.
Вербицького зі словами першого куплету та приспіву твору П. Чубинського».
СЛУХАННЯ
і багато інших...
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
ДЯКУЮ ВАМ ЗА УРОК. ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ. УСПІХІВ У НАПИСАННІ ГІМНУ ПРО ВАШУ РОДИНУ!!!
5 УРОК
ТЕМА : ІСТОРІЯ ПІСНІ
СЛУХАННЯ: Д.Крижанівський, Т.Г.Шевченко "Реве та стогне Дніпр широкий"
К.Меладзе "Квітка-душа" у виконання Н.Матвієнко та хору "Берегиня"
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Оформлена листівка "Топ 10 українських пісень"
ДОБРОГО ДНЯ 6 КЛАС. СЬОГОДНІ МИ З ВАМИ ПОГОВОРИМО ПРО ІСТОРІЮ ПІСНІ, ЯК ЖАНРУ. ДОПОМОЖЕ НАМ ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО ТА ТВОРЧІСТЬ КОНСТЯНТИНА МЕЛАДЗЕ ТА НІНИ МАТВІЄНКО.
Музика в житті
людини відіграє величезну роль, та, мабуть, найважливіше значення має пісня.
Звичайно, у кожного є улюблені пісні або улюблений жанр. На Інтернет-сайтах, на
хвилях радіо і по телебаченню ви слухаєте пісні за власним вибором. Численні
теле- конкурси та музичні проекти привертають увагу любителів пісні й
допомагають зануритися в чудовий світ музики.
Озирніться
довкола: дорослі й діти співають, радіють і плачуть, танцюють та відпочивають
разом із піснею.
Пісня
зародилася дуже давно. Ще в античні часи вона була важливим компонентом
обрядів: її текст виконували під музичний акомпанемент, супроводжували танцем
чи пантомімою. Еллінські поети створили кілька різновидів пісні: елегія, гімн,
культова пісня, застільна пісня, пісня про кохання.
У музиці
Середньовіччя з'явились нові типи пісні: канцона, альба, рондо, серенада,
балада, творцями яких були трувери, трубадури, мінезингери. У середньовічній
літературі піснею називали також епічні твори про історичних або легендарних
осіб («Пісня про Роланда»).
У другій
половині XVIII століття всередині пісенних жанрів викристалізовується
пісня-романс із супроводом клавішного інструмента.
Пісенні форми
посідають значне місце в опері XVIII століття та інших музично-драматичних
жанрах.
У XIX столітті
у зв'язку із загальним розквітом ліризму в мистецтві, а також завдяки зростанню
інтересу до фольклору пісенні жанри інтенсивно розвиваються, розділившись на
власне пісню та романс. Паралельно з творчістю професійних композиторів
розвивається пісенна традиція, представлена поетами, які самі складали мелодії
для своїх пісень і самі їх виконували. Так з'явилась авторська пісня та пісня
бардів.
На початку XX
століття в багатьох країнах спостерігається піднесення революційної робітничої
пісні (серед них — «Інтернаціонал»). У XX столітті з'явилась масова популярна
пісня, а в країнах Європи та США розвиток естрадної пісні був пов'язаний із
мистецтвом джазу. Які ж характерні ознаки популярної естрадної пісні та її
музичної форми?
Більшість
сучасних пісень пишуть у куплетній (перший куплет, приспів, другий куплет,
приспів) або простій двочастинній формі (куплет, приспів).
3. Робота зі схемою.
Куплетна форма
містить від трьох до семи частин, які розташовуються приблизно в такому
порядку:
А інструментальний вступ
В куплет
С приспів (рефрен)
D куплет
C приспів (рефрен)
Е інструментальний програш
С приспів (рефрен)
Зазначена
форма є найпоширенішою в сучасній популярній музиці. Кількість куплетів може
трохи змінюватись. Іноді пісні складаються лише з однієї частини, що декілька
разів повторюється з незначними варіаціями.
Популярні
пісні мають також свої особливості римування. Зазвичай застосовують схеми АВАВ,
АВАО.
Ви вже знаєте,
що кожен музичний твір має певну висоту звучання — тональність. Коли тональність незручна для виконання, її можна
змінити — підвищити або понизити.
Музичний словничок
Популярна пісня — різновид загальнодоступного пісенного жанру
музики, який легко запам'ятовується максимальною кількістю слухачів.
Сучасні пісні
співають з інструментальним супроводом (виконує один інструмент, ансамбль чи
оркестр) або під фонограму (запис музики, що виконується на електронних
музичних інструментах, в електронному варіанті за допомогою новітніх
інформаційних технологій).
4. Робота
зі схемою.
5. Музичне
сприймання. «Реве та стогне Дніпр широкий» (слова Т. Шевченка, музика Д.
Крижанівського) у виконанні І. Козловського; «Квітка-душа» (слова Д. Гольде,
музика К. Меладзе) у виконанні II. Матвієнко та хору «Берегиня».
танцювальна хвилинка
виконання
Дякую вам за урок. До нових зустрічей!!
Пісня — наймасовіший і найулюбленіший музичний жанр.
Вона супроводжує нас усе життя. Але й на сторінках книжок ми теж натрапляємо на
пісню. Чим подібні та чим відрізняються між собою пісня в музиці та літературі?
Спробуймо з'ясувати.
У літературі
пісня — це вірш ліричного або ліро-епічного характеру, мелодичний за своїм
інтонаційним малюнком і призначений для співу. Розрізняють два види пісні:
народна й літературна. Між ними є міцні зв'язки.
У музиці жанр
пісні теж має два основні різновиди — це
народна та професійна пісня літературного походження, що тісно пов'язані
між собою. Літературні пісні часто здобувають настільки широку популярність, що
їх починають вважати народними, а народні пісні, навпаки, слугують основою для
авторських пісень.
Професійні
пісні літературного походження мають більш індивідуалізовану мелодію, переважно
ліричну, та інструментальний супровід. Авторами таких пісень стають композитори
й поети.
Перші зразки
пісень літературного походження з'явилися ще наприкінці XVI ст. Згодом їх
ставало дедалі більше. У XVIII та XIX ст. цей вид пісень впливав на фольклор.
XIX століття дуже багате на пісенну творчість, що стала народною. Вона
пов'язана з іменами Івана Котляревського, Григорія Квітки-Основ'яненка, Віктора
Забіли, Миколи Петренка, Марка Кропивницького, Івана Франка, Володимира
Александрова та ін. У XX та на початку XXI століття продовжується збагачення
народнопісенної скарбнички авторськими піснями літературного походження.
Музичний словничок
Пісня — словесно-музичний твір, призначений для співу.
Існують два
основні види пісні: народна пісня (автори якої невідомі) та професійна пісня
літературного походження (створена
композитором та поетом)
Пісенний жанр. Пісенна культура українського народу
численними струмочками й могутніми річками поповнює океан культури світової.
Пісня колискова, весільна, лірична супроводжує від народження кожну людину. Із
сивої давнини покоління за поколінням українці народжують від рідної землі,
сонця, неба, води, вітру дивні звуки мелодій, неповторну магію слова, що ведуть
нас по стежках рідного краю. Ті стежинки переплітаються, біжать і виводять на
широкий шлях творчого генію народу. 1 якщо цей геній живе й сьогодні, то тільки
тому, що живе пісня. Вона — в образах калини, сонця, житечка й пшениці, звірів
і птахів: «Пожену я сірі гуси від броду до броду, ой летіте, сірі гуси, до мого
роду...». Творить і береже ці дорогоцінні перлини наш народ. Він співає в
радості й зажурі. Пісня — його величний храм любові до людини, до рідної землі,
до батька й матері.
Музичний словничок
Українські народні пісні — це фольклорні твори, які
зберігаються в народній пам'яті та передаються з уст в уста.
Твори
анонімні, бо імена першогворців, як правило, невідомі. Народна пам'ять зберегла
нам лише деякі імена авторів народних пісень. Це Маруся Чурай — авторка пісень
«Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» і «Засвіт встали козаченьки» та козак
Семен Климовський — автор пісні «їхав козак за Дунай».
Деяка частина
народних пісень має літературне походження — «Реве та стогне Дніпр широкий» (Т.
Шевченко), «Ніч яка місячна» (М. Старицький).
Узагалі, в
Україні складено понад п'ять тисяч пісень. За своїм значенням у житті народу,
за тематикою, сюжетом і музичними властивостями українська народна пісня
поділяється на безліч різноманітних жанрів.
ПАЛІТРА ЖАНРІВ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ ПІСНІ
Обрядові пісні
·
Календарно-обрядові: Колядки, щедрівки; веснянки, гаївки;
купальські, жниварські тощо
·
Родинно-обрядові: Весільні, родильні, поховальні
(голосіння)
Необрядова лірика
·
Родинно-побутові пісні : Дитячі, колискові, пісні про родинне
життя
·
Пісні про кохання.
Пісенна епіка
·
Історичні лісні, думи, балади
Соціально- побутові пісні
·
Козацькі,
чумацькі, кріпацькі, бурлацькі, наймитські та заробітчанські, рекрутські та
солдатські
Жартівливі і танцювальні пісні
·
Коломийки,
частівки і т.ін.
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОК № 3
2 УРОК
ТЕМА: ІСТОРІЯ ВОКАЛЬНОЇ МУЗИКИ
СЛУХАННЯ: дЖУЗЕППЕ ВЕРДІ АРІЯ ГЕРЦОГА З ОПЕРИ "РІГОЛЕТТО" У ВИКОНАННІ ЛУЧАНО ПАВАРОТТІ, П.ДОМІНГО, Х. КАРРЕРАСА, ЛУЧО ДАЛЛА "ПАМ'ЯТІ КАРУЗО" У ВИКОНАННІ ЛУЧАНО ПАВАРОТТІ
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: "МОЇ ВРАЖЕННЯ ВІД ІТАЛІЙСЬКОЇ КЛАСИКИ" (розкажи на відео або просто опиши)
ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ №2
Всі ви знаєте правила проходження тестів. Вони не змінилися. Всім успіхів і гарного настрою!
35 УРОК
ТЕМА: УРОК - КОНЦЕРТ
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: ЗАПАЛИ ЗІ СВОЇМИ БЛИЗЬКИМИ ТА РІДНИМИ. ПІСНІ, ТАНЦІ, РАДОЩІ, СМІХ - НЕХАЙ ЗАЛУНАЄ В ТВОЄМУ ДОМІ.
34 УРОК
ТЕМА: Звучить симфонічна музика. Підсумковий урок.
СЛУХАННЯ:Ф.Ліст концерт № 1 для фортепіано з оркестром
Доброго дня. Ось і настав наш останній урок у 2019-2020 навчальному році. Підсумуємо ж ваші знання, нові здобутки.
ВАША Л.Л.
І для гарного літа запрошую вас на останню танцювальну хвилинку в цьому році!!! ВСім добра!!
33 УРОК
ТЕМА: Симфонічна сюїта.
СЛУХАННЯ: М. Римський -Корсаков "Симфонічна сюїта "Шехерезада"
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ:підготовка до уроку узагальнення.
Доброго дня всім!!!
ТЕМА:Українська симфонічна поема
СЛУХАННЯ: С.Людкевич Дві симфонічні поеми "Дніпро" і "Пісня", Н.Шульман Фантазії на теми пісень ВВ війни
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: опиши свої враження від прослуханої музики.
Доброго дня всім.
31 УРОК
ТАМА: Шляхами симфонії
СЛУХАННЯ:Петро Чайковський "Симфонія №6", частина 1, експозиція
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Аналіз музичного твору за схемою (підказка - зверніть увагу на жанр твору. не помиліться. інструментальний і.....)
За формою
|
3-частинна,
4-частинна, 5-частинна і т.д.
|
За стилем
|
Докласична,
класицистична (класична), романтична тощо
|
За
естетичними категоріями
|
Симфонія-драма,
симфонія-трагедія, симфонія-пастораль, симфонія- концерт, симфонія-ораторія
тощо
|
За сюжетністю
|
Програмна,
непрограмна
|
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
ВИКОНАННЯ
КАРАОКЕ НА БЕЗІМЕННІЙ ВИСОТІ
ПИТАННЯ:
ТЕМА: Симфонічні варіації
СЛУХАННЯ: М.Равель "Болеро"
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Створіть буклет, презентація (на вибір, що для вас легше) ТОП 10 танцювальних творів світу (ваша думка)
Доброго дня 6-тикласники. Рада знову вас вітати на нашому уроці музичного мистецтва. Не лякайтеся звучанням теми... Симфонічні ВАРІАЦІЇ. Ми з легкістю розберемося..
Пригадаймо, що таке симфонія?
Симфо́нія — жанр оркестрової музики, великий твір для оркестру. Класичні зразки симфонії написані для симфонічного оркестру і являють собою цикл з 4 частин, перша з яких пишеться в сонатній формі. Існують також симфонії для струнного, камерного, духового та інших складів оркестру
Що таке варіації?
Варіаці́йна форма - музична форма, що являє собою проведення завершеної за формою теми та ряд її проведень в повному обсязі, але у видозміненому вигляді. Кожне таке проведення називається варіа́цією. Твір, написаний у варіаційній формі часто називається варіа́ціями або те́мою з варіа́ціями.
Ну а зараз перейдемо до основних завдань уроку
Болеро (ісп. bolero) — іспанський парний народний танець та музичний жанр, що виник наприкінці XVTII століття. Музика у ньому підкреслюється ударами кастаньєт.
Тема: Концерт для друга
Слухання: Каміль Сен Санс Концерт №2 для фортепіано з оркестром
Творче завдання: Ілюстрація до музичного твору К.Сен Санс Концерт №2
Доброго дня 6 - ті класи. Рада Вас знову вітати на уроці музичного мистецтва. На минулому уроці ви познайомилися із жанром УВЕРТЮРА. Пригадайте ж що таке увертюра? Які увертюри ви слухали і хто їх написав.
А зараз переходимо до нової теми. Жанр який ми сьогодні розглянемо називається КОНЦЕРТ! Але не плутайте слово Концерт Тіни кароль із жанром Концерт.
Щоб ви зрозуміли це не виступ артиста, не сцена на якій вони співають, танцюють :-)
ІСТОРІЯ НАПИСАННЯ МУЗИЧНОГО ТВОРУ....
......
Концерт № 2 для фортепіано з оркестром соль мінор Op. 22 - твір Каміля Сен-Санса. Написаний в 1868 році. Орієнтовна тривалість звучання 25 хвилин. Присвячений маркіза Клеменц де Вільєрс, дружині фінансиста Огюста Леграна де Вільєрс.
Приводом для натхнення Сен-Санса послужила творча дружба з Антоном Рубінштейном, разом з яким він не раз виступав як диригент. У музикантів виникла ідея помінятися звичними ролями, щоб Сен-Санс виступив як соліст, а Рубінштейн - як диригент. З'ясувалося, що паризький Зал Плейель вільний через місяць, і Сен-Санс написав концерт за все за 17 днів, завершивши роботу 2 травня, а 13 травня концерт був вперше виконаний. Вважається, що Сен-Санс не встиг повною мірою відрепетирувати сольну партію і залишився не цілком задоволений прем'єрою.
Ну а зараз відкрийте презентацію і покроково познайомтеся з темою і пройдіть всі сходинки уроку...
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
СЛУХАННЯ
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
ВИКОНАННЯ
РИТМІЧНА ХВИЛИНКА
28 урок
Тема: Зустріч з увертюрою
Слухання: Г.Свиридов. Оркестрова увертюра до фільму «Час, уперед!»; В.Дашкевич. Увертюра до фільму «Шерлок Холмс та Доктор Ватсон»
Творче завдання: Топ-5 увертюр до кінофільмів
Привіт 6-ті класи. Рада вітати Вас на уроці музичного мистецтва. Сьогодні ви поринете у світ увертюр... Дуже легко запамятати... Увертюра вступна частина, яка розповідає який саме твір далі буде звучати, налаштовує слухача, глядача на майбутній музичний твір, виставу, кінофільм і т д.. Це своїми словами.. А от тепер переходимо до нового матеріалу. Спробуйте розібратися у жанрі увертюра більш детально використовуюч: презентацію, підручник, відео, обов'язково пройдіть танцювальну хвилинку і отримайте задоволення і на завершення творче завдання. Всім гарного уроку. Ваша Л.Л.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
ПИТАННЯ:
1. щО ТАКЕ УВЕРЮРА?
2. яКІ УВЕРТЮРИ ВИ СЬОГОДНІ СЛУХАЛИ?
3. яКІ КОМПОЗИТОРИ НАЙВІДОМІШІ ТВОРЦІ УВЕРТЮР ДО КІНО?
4. кОЛИ І ДЕ БУЛО СТВОРЕНО УВЕРТЮРУ, ЯК ЖАНР МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА?
27 урок
Тема: Жанрова палітра симфонічної музики.
Слухання: Л. ван. Бетховен Симфонія №5
І ч. Сучасна обробка твору (уривок)
І частина –
у швидкому темпі, пишеться в сонатній формі (формі сонатного алегро)
|
ІІ частина –
в повільному темпі, найбільш довільної форми, часто варіаційна.
|
ІІІ частина-
Менует або скерцо, у складній тричастинній формі.
|
IV частини-
У швидкому темпі, в сонатній формі або у формі рондо.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий