9 УРОК (20.11.20р.)
Народну пісню вважали
найбільшим скарбом в житті українського народу. Саме в цих піснях оспівується
життя народу, його побут. З українських пісень можливо дізнатися про події, які
відбувались на той час в Україні, про народних героїв, про їх подвиги.
Своєрідним символом національної історії та культури є думи та історичні пісні.
Легенда про кобзу
Колись давно-давно на Україні, у
глухому селі жила собі дівчина. Не красою славилася, не рукоділлям, чи ще якимось
умінням, цінним для дівчат. А вміла почути, про що шепочуть трави, про що
шелестять дерева, яка туга у зозулиному «ку-ку», чому стогне земля, який біль
ховають в собі прадавні могили. А потім все те перекладала в пісні. І линули
вони по Україні , і співали їх усі – кожному вони промовляли до серця. Знали
про те диво і за межами України. Прочув і султан турецький про те і вирішив
викрасти дівчину – хай про мене співає, хай мою країну славлять її пісні.
Темної ночі невеликий загін яничар
прокрався в село, схопив дівчину і повезли вони в чужий
край.
Привели до султана, він наказав
заспівати. Та дівчина скрушно похитала головою і промовила: «Навіть в золотій
клітці пташка не співає, до душі чужа земля не промовляє…» Тоді розгніваний
володар наказав кинути дівчину до в’язниці і тримати там доти, доки вона не
згодиться співати. А до султана, прочувши про дивну невільницю, поз’їжджалися
гості. Той наказав привести дівчину – лютував, кричав, змушував співати, але з
вуст дівочих не злинув жоден звук.
Тоді
в люті він прошипів по-зміїному:
– Я накажу
катові замучити тебе!
Хвильку повагавшись, дівчина
згодилась. Хотіли переодягти її в пишне вбрання, та вона відмовилась, що тоді
зовсім не буде співати. Так у рідній вишиваночці, перев’язала голову стрічкою,
обсмикала спідничку і пішла до зали. Слуга, що вів її, нашіптував: -«Хто
тебе, красуне, чув там, на Україні? А тут весь світ про тебе знатиме, слава
ляже тобі до ніг!». Та дівчина презирливо зміряла улесника очима і нічого не
сказала.
Коли
залунала пісня – всі закам’яніли: пісня проклинала неволю, кликала на поміч
рідну землю, кляла поневолювачів і їх володаря, виливала тугу за рідним краєм,
єдиним у світі, любим і прекрасним… Та ледь розтали останні звуки пісні,
побілілий від люті володар наказав замурувати дівчину навіки у в’язниці. І хоч
зворушені гості благали володаря відпустити співачку на волю, та він залишився
глухим.
Кожен, хто слухав ту пісню, поніс у
душі образ нескореної співачки і гірку муку її долі.
А пісня вільним птахом полинула в
рідний край. Почули її краяни, зажурилися, що дівчина у неволі. Почув про те і
її суджений, зібрався йти визволяти, а його побратими, вирішили йти з ним: «Це
не тільки твоя дівчина в неволі – це наша українська пісня поневолена… » Довга
і тяжка дорога була. Один за одним гинули побратими. До в’язниці, де була мила,
дійшов тільки сам один. І тут його схопила сторожа. Розпука охопила хлопця,
відчай стис серце, і сам собою виплеснувся спів. Тужна і благальна була пісня,
і сторожа, мов заворожена, відчинила в’язницю і випустила дівчину.
Мов пара переляканих голуб’ят,
кинулися козак з дівчиною геть від страшного місця.
А вартові довго стояли, мов
отетеріли. А коли отямились, то перелякались вчиненого. Доповіли султану, він
затупотів ногами, вимагаючи негайно догнати втікачів.
А
закохані чимдуж поспішали подалі від чужої землі. Та ось почули, за ними
женуться, захвилювалися. Тоді й мовила дівчина до свого судженого: «Прощавай,
коханий. Мене зараз не стане… Та ти завжди будеш чути мій голос, співатимеш мої
пісні. Кріпись, козаче, тяжка мука випаде зараз на твою долю…»
Пригорнулася до свого милого… Так і
захопили їх переслідувачі. Та лиш доторкнулися до дівчини, як вона зникла, а на
землю, жалібно зойкнувши струнами, упала ще ніким небачена річ. Отетеріли
чужинецькі вояки. А тоді в нападі люті кинулися до козака, люто скатували його
і наостанок викололи очі. Так і лишили непритомного серед безлюдного чужого
степу.
Зранений, змучений, осліплений
козак довго лежав нерухомо. Ніби з небуття до його свідомості долинув дивний
передзвін струн. Навпомацки поліз на звук, знайшов, пригорнув до грудей,
доторкнув струн. І заговорили вони до козака, озвалися голосом коханої, ніжно
бриніли, жаліючи його, тужачи за коханням. Кликали вставати, іти в рідну землю.
Пригорнув хлопець Кобзу (бо так звали дівчину – те слово у давнину означало:
скарбниця), обливаючи її кривавими слізьми, ніжно пестячи чутливі струни.
Поволеньки встав, і долаючи нелюдські муки, попростував до рідного краю.
Відтоді і почали називатися
українські співці кобзарями. Співають вони про рідну землю, про її болі-смутки,
радощі, долю-недолю. І чують голос її, матінки-землі рідної, про все це струни
– дзвоном, а кобзарі – словом, співом.
Бесіда про композитора.
Микола Віталійович Лисенко – засновник української, класичної
музики, педагог, диригент, збирач українського фольклору. Зробив багато обробок
українських пісень.
Микола Лисенко є автором таких відомих опер:
«Наталка-Полтавка», «Тарас Бульба» , також написав дитячі опери «Коза-Дереза» та «Пан Коцький».
Пригадаємо значення слова «опера».
(Опера – це драматичний жанр, що
поєднує в собі музику, літературу, образотворче мистецтво, танець.)
«Тарас Бульба» - опера Миколи Лисенка за сюжетом повісті Микола Гоголя.
В цій опері розповідається про історичні події в житті України, мужність і
героїзм козацтва.
3 варіанти української народної пісні "засвіт встали козаченьки"
ІНТРОДУКЦІЯ
МИКОЛИ ЛИСЕНКА
ЗАСВІТ ВСТАЛИ КОЗАЧЕНЬКИ
ДО "ОПЕРИ ТАРАС"
БУЛЬБА
1.Чим особливі українські історичні пісні?
(Історичні пісні оспівують
достовірні події, конкретних героїв. Це особливий музично-поетичний літопис
історії українського народу.)
2.Як змінилась українська народна пісня в інтродукції М.
Лисенка?
(Зміст увертюри випливає з характеру музичних тем -- це заклик, боротьба і
перемога. Змінюється за допомогою динаміки.)
Розкажи про свої
враження.
3.Чим відрізняється інструментальний твір від вокального?
(Мистецтво передавання художнього
змісту музичного твору засобами співацького голосу – вокальна музика. Музика,
призначена для виконання на музичних інструментах – це інструментальна музика.)
Які інструменти його виконують?
Розкажи, який настрій викликала в тебе прослухана музика.
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
5 клас 7 урок
У музиці є ще один засіб виразності, який допомагає композитору передати настрій і характер свого твору. Якщо той самий твір зіграти спочатку тихо, а потім гучно, то зміниться характер музики. Автор музичного твору завжди відчуває, де і коли слід змінити силу звучання.
Зміна сили звучання — це динаміка. Гучність звука (динаміка) — це ще один засіб виразності, який,допомагає композитору передати настрій і характер музики. Мелодія може звучати тихо, тобто — піано (Р), або гучно, тобто — форте (F). Якщо ці слова вимовити разом — вийде знайома вам назва «фортепіано». Гучність звука завжди залежить від сили звучання. Виконавець музики може змінити гучність звучання за допомогою техніки гри.
СЛУХАННЯ
35 УРОК
ТЕМА: УРОК КОНЦЕРТ
СЛУХАННЯ: НА ВИБІР
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: НА ВИБІР
Привіт всім. Ось і настав наш останній урок. Я рада була познайомитися із кожним з вас. Бажаю вам прекрасного літа та здоров"я. Бережіть себе та близьких вам людей!!
До Зустрічі в новому навчальному році.
ВАША Л.Л.
Привіт всім. Ось і настав наш останній урок. Я рада була познайомитися із кожним з вас. Бажаю вам прекрасного літа та здоров"я. Бережіть себе та близьких вам людей!!
До Зустрічі в новому навчальному році.
ВАША Л.Л.
34 УРОК
ТЕМА: Назустріч канікулам
СЛУХАННЯ: матеріал на вибір учня та вчителя
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: заплющ очі і уяви все те, що створював протягом року на урок ""Музичне мистецтво""
- Перевірка засвоєних знань з вивчених тем.
Пригадайте те, про що ми дізналися на уроках, та у коментарях до уроку дайте відповіді на запитання. ~
- З ким «товаришує» музика? Що між ними спільного?
- Що таке народна пісня? Які ви знаєте народні пісні? Розкажіть про їхні різновиди.
- Розкажіть про різновиди професійної музики.
- Які інструменти ви знаєте? Розкажіть про особливості їхнього звучання.
- Як називаються інструментальні колективи з різною кількістю виконавців? Назвіть різновиди оркестрів.
- Пригадайте форми вокальної музики. Як називаються голоси та вокальні колективи?
А тепер поставте собі оцінку. За кожну правильну відповідь на запитання — 2 бали. На скільки запитань ви знайдете відповідь — стільки балів і отримаєте!
СТАНЦІЯ «МУЗИЧНА СТУДІЯ» ‘
- Перевірка знання вивчених пісень. Караоке. -
У цій музичній студії всі співають під акомпанемент музичного інструмента чи фонограму. Впізнайте за малюнком пісню та заспівай її з друзями.
(Демонстрація ілюстрацій до вивчених пісень. Виконання пісень під фонограму — за вибором).
СТАНЦІЯ «ПІДБЕРИ МЕЛОДІЮ»
- Перевірка знання вивчених творів. Музична вікторина.
Роздивіться малюнки. Впізнайте назву музичного твору за малюнками та назвіть автора.
(Демонстрація ілюстрацій до музичних творів для слухання, портретів композиторів. Завдання: за вступом впізнати музичний твір та його назву, назвати композитора музичного твору — за вибором вчителя).
СТАНЦІЯ «ТАНЦЮВАЛЬНИЙ МАЙДАН»
- Пластична імпровізація. Виконання танцювальних рухів під музику. Повторення танців. ’
Розгляньте малюнки, на яких зображено фрагменти різних танців. Зобразіть рухами танець так, щоб його впізнали ваші друзі. Придумайте власну ритмічну імпровізацію з музичним супроводом.
(Демонстрація ілюстрацій до відомих вивчених танців на уроках музичного мистецтва протягом навчального року — за вибором вчителя).
Бажаємо святкового та літнього настрою, який вам завжди створить МУЗИКА.
а тепер пройди для себе онлайн тест і поділись чесно балами зімноюо
- Перевірка засвоєних знань з вивчених тем.
- З ким «товаришує» музика? Що між ними спільного?
- Що таке народна пісня? Які ви знаєте народні пісні? Розкажіть про їхні різновиди.
- Розкажіть про різновиди професійної музики.
- Які інструменти ви знаєте? Розкажіть про особливості їхнього звучання.
- Як називаються інструментальні колективи з різною кількістю виконавців? Назвіть різновиди оркестрів.
- Пригадайте форми вокальної музики. Як називаються голоси та вокальні колективи?
- Перевірка знання вивчених пісень. Караоке. -
- Перевірка знання вивчених творів. Музична вікторина.
- Пластична імпровізація. Виконання танцювальних рухів під музику. Повторення танців. ’
УРОК
СЛУХАННЯ
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
32 УРОК
- Яка музика звучить? Визначте її характер.
- Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
- Чим ця музика нагадує циркову виставу: ритмом, темпом, ( динамікою чи характером?
- Охарактеризуйте засоби музичної виразності твору
- Відомості про композитора Ж. Оффенбаха.
- акробатичні та гімнастичні номери: робота на трапеції, канатохідці, силові атракціони;
- сценки з народного побуту;
- арлекінади, пантоміми та п’єси з репертуару народного театру.
- Як пов’язана музика з цирком?
- Які номери існували в давній цирковій виставі?
- 3 якими видами мистецтва поєднане циркове мистецтво?
- Хто виконує музику в приміщенні цирку?
- Хто з циркових героїв є вашим улюбленим? Яка музика відповідає його образу?
31 урок
- Яка музика звучить? Визначте характер кожної композиції.
- Які пісні та яка музика звучить у цих фільмах?
- Які фрагменти з кінофільму було озвучено цією музикою?
- Яких героїв супроводжує ця музика? Розкажіть про них.
- Як пов’язані музика та кіномистецтво? Що у них спільного?
- Хто пише музику до фільмів та створює їхній звуковий супровід?
- Назвіть свої улюблені пісні з кінострічок чи мультфільмів.
- Яку роль вам би хотілося зіграти у кіно?
30 урок
«заклад культури (підприємство, установа чи організація) або колектив, діяльність якого спрямована на створення, публічне виконання та публічний показ творів театрального мистецтва»
«вид мистецтва, особливістю якого є художнє відображення життя за допомогою сценічної дії акторів перед глядачами»
Що ж таке балет?
Яку роль відіграє хореограф?
29 урок
28 урок
Спочатку познайомтесь із інформацією презентації, підручника, перегляньте відео, потанцюйте танцювальну хвилинку і перейдіть до виконання творчого завдання. Всім гарного уроку. Ваша Л.Л.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
питання:
Комментариев нет:
Отправить комментарий