СЛУХАННЯ: О. БОРОДІН "КНЯЗЬ ИГОРЬ" (ФРАГМЕНТ "уЛЕТАЙ НА КРІЛЬЯХ ВЕТРА"), П. чАЙКОВСКИЙ БАЛЕТ "лЕБЕДИНОЕ ОЗЕРО" "аДАЖИО (ФРАГМЕНТ)"
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: СТВОРИ ІЛЮСТРАЦІЮ ДО ТВОРУ "уЛЕТАЙ НА КРІЛЬЯХ ВЕТРА" (власна фантазия), опиши чому саме ця картина постала у твоїй свідомості.
доброго дня любй 7-мі класи. Історія - це те, що ми пережили, наше минуле. Сьогодні історія та минуле допоможуть познайомитись із електронним аранжуванням. Всі ви вчили по історії України часи Князя Ігора, сьогодні ви будете вивчати елементи електронного аранжування саме на основі музичного викладення цієї історії.
Сьогодні
на вас чекає зустріч з електронною музикою
та новим поняттям – стилізація. У чому полягає
інструментальне перевтілення
музичного твору?
-Що вам відомо про
інструментальне та вокальне
аранжування?
-Що таке хорове аранжування?
-У чому полягає особливість
хорового аранжування?
Новий
матеріал для засвоєння. Розповідь вчителя про стилізацію.
Завдяки
синтезаторам і комп’ютерним
технологіям твір адаптується
до нових стильових
і виконавських тенденцій. Досить часто
композитори й аранжувальники використовують стилізацію
– навмисне відтворення типових рис музичного стилю
певної епохи, національного колориту тощо.
У
візуальних видах мистецтва також використовують стилізації квітів, природних форм, людини,
орнаментальних композицій у
живописі та графіці, наслідування українських
мотивів у декоративному
розписі або вишивці. Цікавим зразком стилізації у
мистецтві є дизайн сучасного одягу.
Стилізація
використовується і в літературі – звернення
до народних пісень
і сюжетів.
Музичне
сприймання О.Бородін «Улетай на крильях ветра» (уривок з опери «Князь Ігор») у
виконанні хору дівчат-полонянок.
Аналіз
музичних творів:
-Розкажіть про своє враження
від прослуханих композицій.
-Охарактеризуйте засоби
музичної виразності творів.
-Як
за допомогою інструментального перевтілення
змінилася композиція?
-Твір у якому виконанні
вам сподобався найбільше? Чому?
Знайомство
з творчістю О.Бородіна
Олександр Порфирович Бородін – російський композитор і вчений-хімік. Музика його вирізняється епічною широтою, мужністю та
ліризмом. Найвизначніший твір Бородіна – опера «Князь Ігор», що є музичним
зразком національного героїчного епосу. Вона
створювалася протягом 18
років і не
була закінченою (після смерті О.Бородіна оперу дописали й до оркестрували за матеріалами автора М.Римського-Корсакова і
О.Глазунов).
Опера «Князь
Ігор» написана за сюжетом пам’ятки давньоруської літератури «Слово о полку Ігоревім», що
розповідає про невдалий
похід великого князя
проти половців. Пісня «Улетай на
крильях ветра» у виконанні хору
дівчат-полонянок = зразок ліризму, в
якому переплелися туга за Батьківщиною,
смуток і сподівання на звільнення.
Ознайомлення
з музичним електронним інструментом
Синтезатор – це електронний
клавішний інструмент, де електронні можливості дозволяють конструювати звуки
різної висоти, сили, тембру і
регістру, імітувати людські голоси, інструменти сучасного оркестру, а також створювати принципово
нові музичні барви. Саме завдяки синтезатору створюють
електронне аранжування музичних композицій. Для того, аби розпочати роботу над інструментальним
електронним аранжуванням, до мелодії підбираються
акорди та відповідні
тембри інструментів
(інструментування), задається темп і динаміка звучання, обираються відповідні
форма та стиль, додається гармонія. Особливе значення у цьому процесі
набуває ритмічний малюнок ударних, басів, гітар, звукових ефектів.
Але для
завершення роботи над обробкою
твору потрібні спеціальні програми –
музичні конструктори, як, наприклад, DoReMix, MusicGenerator, DanceMachine.
Музичне
сприймання П. Чайковський Адажіо з балету «Лебедине озеро». Сучасна обробка
твору для голосу і синтезатора, джазова стилізація композиції.
Аналіз музичних творів:
-Як змінилося звучання твору після
електронного аранжування?
-Охарактеризуйте засоби музичної
виразності оригінального твору та його
обробок.
-Який настрій викликала у вас ця
музика? Що ви уявляєте, слухаючи музичні твори?
-Що ви знаєте про автора цього
балету?
-Який твір вам сподобався найбільше? Чому?
Робота
з ілюстраціями (с.41)
Розгляньте
та оберіть зображення яке, на вашу думку, найбільше відповідає прослуханому
твору П.Чайковського.
ВИКОНАННЯ
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
Узагальнення
вивченого матеріалу. Рефлексія.
-Що таке стилізація?
-Чи використовується стилізація
в інших
видах мистецтва? Наведіть приклади.
-Що
потрібно для того, аби розпочати роботу над інструментальним
електронним аранжуванням?
-Що вам відомо про оперу «Князь Ігор» О.Бородіна?
-Як змінилося адажіо з балету
П.Чайковського «Лебедине озеро» в електронному
аранжуванні?
дякую вам за урок. до новИх зустрічей. ваша Л.Л.
Всі ви знаєте правила проходження тестів.
Вони не змінилися.
Всім успіхів і гарного настрою!
35 УРОК
ТЕМА: Діалог традицій та новаторства. Підсумковий урок.
СЛУХАННЯ: Л. Бетховен "Симфонія №9" Фінал "Ода до радості"
Доброго дня всім. Ось і настав наш останній урок у 2019-2020 н.р. Мені було приємно з вами працювати.
Сьогодні ми розпочнемо урок зі слухання найвидатнішого шедевру музичного мистецтва світу. Л. Бетховен, людина, що бульше частину свого життя страждала від втрати слуху, але перед тим як підти в інший світ написав останню 9 симфонію, яка заполонила серця всього світу та всіх критиків, а особиливо ФІНАЛ. Я вам викладаю повну версію, фрагмент з кінофільму про Бетховена, але можете глянути тільки фрагмент з 7 хвилинки відео
ÞРозкажіть про своє враження від музичного твору.
ÞУ виконанні яких інструментів прозвучав твір?
ÞНазвіть характерні засоби музичної виразності твору.
Ода
«До радості» була написана Ф. Шиллером як літературний твір і покладена на му
зику німецьким композитором Л. ван Бетховеном та є частиною фіналу симфонії №9.
У
1972 році музика стала офіційним гімном Ради Європи, а у 1993 році — гімном
Європейського союзу.
РІЧНЕ ТЕСТУВАННЯ
1. Музично-сценічна
вистава переважно розважального характеру, що поєднує монологічне і діалогічне
мовлення з вокальною та інструментальною музикою, танцювальне мистецтво й
естрадні прийоми, називається:
üоперою
üоперетою
üбалетом
2. Оперета
І. Кальмана на лібрето А. Грюнвальда і
Ю. Браммера:
ü«Принцеса цирку»
ü«Фіалка Монмартру»
ü«Княгиня Чардашу»
3. Музично-сценічна
вистава, в якій поєднуються різноманітні жанри і виражальні засоби естрадної та
побутової музики, хореографічного, драматичного й оперного мистецтва, — це:
üрок-опера
üоперета
üмюзикл
4. Відома
радянська рок-опера композитора Олексія Рибникова на вірші поета Андрія
Вознесенського:
ü«Юнона і Авось»
ü«Орфей і Еврідіка»
ü«Стадіон»
5. Назва
фільму, в якому прозвучала пісня «Смуглянка»:
ü«В бій ідуть одні «старики»
ü«Білоруський вокзал»
ü«17 миттєвостей весни»
6. Музику,
створену з використанням синтезаторів, семплерів, комп’ютерів і драм-машин,
називають:
üестрадною
üелектронною
üпопулярною
7. Музично-драматичний
жанр, основою якого є рок-музи- ка, а коріння пов’язане з мюзиклом, називають:
üоперою
üоперетою
üрок-оперою
8. французький
гурт, який виконує музику в жанрі космічної електронної музики та диско, — це:
ü«PinkFloyd»
ü«Kraftwerk»
ü«Space»
9. Молодіжна культура, яка виникла в
кінці 1970-х років у США в середовищі афроамериканців, — це:
üхіп-хоп
üрок
üдиско
10. Фільм,
в якому основну роль відіграють музика, спів і танці, при цьому вони об’єднані
загальним, не надто складним, зазвичай з комедійними елементами сюжетом,
називається:
üмюзиклом
üоперетою
üтелемюзиклом
11. Ритмічний
речитатив, що складає основу музики хіп-хо- пу, — це:
üрок
üреп
üбіт
12. Широкий
термін, що позначає музику, створену з використанням спеціального устаткування,
— це:
üакадемічна музика
üелектронна музика
üрозважальна музика
ВІДПОВІДІ НА ТЕСТИ ПРИСИЛАТИ НА ВАЙБЕР АБО ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ
Ось і настав наш останній урок. Я рада була познайомитися із кожним з вас. Бажаю вам прекрасного літа та здоров"я. Бережіть себе та близьких вам людей!! До Зустрічі в новому навчальному році.
ВАША Л.Л.
34 УРОК
ТЕМА: Жанри і напрямки сучасної електронної музики
СЛУХАННЯ:Й.С. Бах. »Бранденбурзький
концерт №3» (фрагменти).
И.С. Бах «Бранденбурзький
концерт №3» в стилі техно
(фрагмент).
«Край, мій рідний край»
(слова і музика М. Мозгового).
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: підготовка до підсумкового заняття
Доброго дня!
Ми
продовжуємо знайомитися з електронною музикою. А ще сьогодні ми спробуємо
порівняти академічну та сучасну електронну музику.
Розповідь про електронну музику.
Електроніка, електронна музика— це широкий термін, що позначає
музику, створену з використанням електронного устаткування.
Сучасна
електронна музика містить у собі цілу низку різних жанрів і напрямків: ембієнт, ембієнт-хаус, ембієнт-техно,
брекбіт, джамп- стайл, техно-хаус, техно, даунтемпо, електроклеш, транс,
дабстеп, нью-ейдж та багато інших.
Ембієнт (Ambient)— музичний жанр, що містить у собі елементи цілої низки
різних стилів — джазу, нью-ейджу, електронної музики, року, реггі, сучасної
академічної музики й етномузики.
Тріп-хоп (TripHop)— напрям музики, що виник на початку 1990-х років у Великобританії
як суміш експериментального хіп-хопу, джазу, дабу, року, соулу і деяких інших
елементів. Для нього зазвичай характерні досить повільний темп, виразні
бас-партії, тяжіння до звуків, узятих зі старих платівок (джазових, соул,
естрадних), загальна похмура депресивна забарвленість, деяка відчуженість
вокальних партій.
Лоу-фай (Lo-fi)— напрям у музиці, для якого характерна низька якість
запису звуку.
Багато
лоу-фай-гуртів записують свою музику на дешеві касетні прилади. Це своєрідна
форма протесту, шо властивий усьому альтернативному року.
Хаус (House)— вид танцювальної музики, шо створений для танців.
Коріння цієї музики — диско. Характерним для нього є ритм дискотеки, свінґове
звучання, запальні мелодії і загальний настрій радості й веселощів.
Техно (Techno) — це жанр електронної музики, що характеризується
штучністю звуку, акцентом на механічних ритмах, багаторазовим повторенням
структурних елементів музичного твору.
Транс (Trance)— жанр танцювальної електронної музики. Акцент тут
робиться на короткі синтезаторні партії, нескінченно повторювані упродовж усієї
композиції.
Індастріал (Industrial)— музичний напрямок, що характеризується надзвичайно
вираженою експериментальністю і особливою естетикою механічних та інших
промислових звуків.
СЛУХАННЯ
Розкажіть про своє враження
від музичних творів.
Які інструменти їх
виконували?
Назвіть спільні та відмінні
риси творів.
Назвіть засоби виразності
кожного твору.
До яких музичних стилів
належать прослухані композиції? Обґрунтуйте свою думку.
«Бранденбурзькі концерти»
Й.С. Баха—
цикл творів, що складається з 6 концертів, які Й.С. Бах подарував графу К.Л.
Бранденбург-Шведтському в 1721 році. Сьогодні ці концерти виконуються камерним
оркестром зі значною струнною групою.
Спільні риси академічної
та сучасної електронної музики
Приналежність до певних
стилів музики.
Виконання творів музичними
інструментами.
Засоби виразності: мелодія,
гармонія, темп, динаміка, регістр, тембр, лад, характер музики.
Наявність музичного жанру
та музичної форми.
Наявність музичного образу
та його розвитку упродовж композиції.
Виконання творів для певної
категорії слухачів.
Відмінні риси академічної
та сучасної електронної музики
Приналежність до
традиційної академічної та електронної музики.
Різні інструменти:
акустичні та електронні.
Характерні манери і способи
виконання.
Наявність певного жанру (в
академічній музиці) та ознаки жанру, що чітко прослідковуються у творах (у
сучасній електронній музиці).
Різні категорії слухачів:
прихильники академічної та сучасної електронної музики.
Виконання академічної
музики у філармоніях, концертних залах та студіях; електронної — на дискотеках
і танцювальних майданчиках.
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
ВИКОНАННЯ
Про які сучасні жанри і
напрями йшлося на уроці?
Які твори ми слухали на
уроці?
Розкажіть про спільні та
відмінні риси академічної та сучасної електронної музики.
33 УРОК
ТЕМА: Сучасна танцювальна музика
СЛУХАННЯ:Дж. Тімберлейк. «СгуMe а
River».
Гурт «ТНМК». «Гранули».
Гурт «Тартак». «Україно,
забивай».
«Край, мій рідний край»
(слова і музика М. Мозгового).
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: потанцюй від душі і якщо є бажання зніми відео!!!:)
Всім привіт...
Сьогодні
на вас чекає зустріч із танцювальними композиціями XX — початку XXI століття, в
яких органічно поєднані рух і музика.
Розповідь про хіп-хоп-культуру.
Багато
сучасних музичних напрямів пов’язані з танцювальною музикою.
Вуличний танецьу широкому розумінні
охоплює всі стилі сучасно танцю, шо розвинулися за межами танцювальних студій
та шкіл: улицях, шкільних подвір’ях, у нічних клубах.
Стилі вуличного танцю:хіп-хоп, брейк-данс, поппінг, локінг, нью-стайл, хаус,
крампінг, сі-вок, хастл, диско-фокс, диско-свінг та інші. Нові стилі музики
поєднують звук, ритм і ритмічне мовлення.
Хіп-хоп (англ. Hip-hop) — молодіжна культура,
яка виникла в кінці 1970 – х років у США в середовищі афроамериканців.
Молодіжна
культура хіп-хопу включає в себе 4 основні елементи: діджеїнг, графіті, емсіінг
(peп) і брейкінг, а також часто 5-м елементом вважається знання вулиці
(knowledge).
Сьогодні
всі елементи цієї культури мають досить самостійне життя.
Унаш
час хіп-хоп часто асоціюється в першу чергу зі стилем музики, а спочатку
хіп-хопом називали все, шо робили підлітки бідних районів. Кожне угрупування
мало свою територію; кордони між районами позначали за допомогою малюнків
графіті. Ці ж підлітки ходили в клуби, де під музику соул і фанк танцювали
брейк-данс. У клубах працювали ведучі — емсі (МС), які розважали присутніх,
вигадуючи веселі рими.
Емсі— це хіп-хоп-поет, який виконує ту саму
роль, шо і тамада на весіллі, та повинен «розкачувати» натовп віршованим
речитативом і мати відповідно чітку дикцію.
Основу
музики хіп-хопу складає біт — ритм
пісні.
Pen(англ,
rap) — один із
основних елементів стилю хіп-хоп, це ритмічний речитатив, який зазвичай читається під музику з важким бітом. Виконавець репу називається
репером або загальнішим терміном емсі (МС).
Напрямки
сучасної музики, в яких використовується peп:
репкор, нью-метал, альтернативний рок, альтернативний peп, хардкор; у
поп-музиці — ар-енд-бі.
Брейкінг — вчення про форми вуличного танцю.
Зазвичай зветься брейк-дансом чи бі-боїнгом. Під брейкінгом також мають на
увазі вільний стиль вуличних танців.
На
початку XX століття з’явився один із елементів хіп-хоп-культури — бітбокс. Це мистецтво створення та
імітації ритмічних малюнків (бітів) та мелодій за допомогою артикуляцій.
Музичний словничок
Діджеїнг —
це вчення про створення реп-музики і ведення радіомовлення. Хіп-хоп-діджеї
артистично прикрашають виконання записаної пісні нарізками та міксингом.
Бітбоксинг—
вчення про музику тіла. Зазвичай під ним розуміють створення ритмічних звуків
різними частинами тіла — зокрема горлом, ротом і руками.
Сучасний
ар-енд-бі
(англ. R&B а6o R’n’B) — музичний напрям, що бере свій початок від
ритм-енд-блюзу, який був популярним у США у 1940-х роках.
Ар-енд-бі,
що утворився в результаті поєднання ритм-енд-блюзу, хіп-хопу і репу, мав свої
особливості: електронний стиль звучання з
ритмами драм-машини і м’який, «соковитий» вокал.
Український хіп-хоп
Український
хіп-хоп — частина української музичної сцени сьогодення. Одним із засновників
українського хіп-хопу є гурт «Вхід у змінному взутті» («В.У.З.В.»).
Найвідомішими хіп-хоп-виконавцями є гурти «Танець на Майдані Конго» («ТНМК»),
«Тартак», «Бумбокс» та інші.
Музичний словничок
Хіп-хоп(англ.
Hip-hop) —
молодіжна культура, заснована на органічному поєднанні музики, руху та слова.
Хіп-хоп включає в себе 4 основні елементи: діджеїнг,
графіті, емсіінг (pen), брейкінг.
Peп(англ, rap
— вигукувати) —
вокальна манера виконання, при якій на тлі остинатногофанк-ритму під чіткий
супровід комп’ютерної ритм-групи (від 98 до 110 ударів за хвилину) скоромовкою
промовляється текст, що не завжди має змістове навантаження. Peп
супроводжується характерними рухами тіла.
Ар-енд-бі(англ. R ’п ’В) — музичний стиль, який характеризується експресією,
підсиленням інструментального начала, енергійним бітом, співом з емоційним
напруженням, застосуванням фальцетного звучання.
СЛУХАННЯ
Поділіться своїми
враженнями від музичних творів.
Яке значення ритму в цих
піснях?
Розкажіть про інструменти,
які супроводжували спів.
Які традиції
хіп-хоп-культури відчутні в піснях?
мистецтво графіті.
Що ви знаєте про графіті?
Мистецтво графіті— це вчення про вуличну каліграфію, малюнки та письмо.
Цим терміном назвали графічне мистецтво хіп-хопу на об’єктах громадської та приватної
власності як акт соціального протесту.
Перегляд ілюстрацій графіті.
танцювальна хвилинка
ВИКОНАННЯ
Про яку сучасну молодіжну
культуру йшлося на уроці?
У чому особливість хіп –
хопу?
Які характерні риси цього
напрямку ви знаєте?
Яку візуальне мистецтво
споріднене із репом?
Назвіть характерні риси
ар-енд-бі
32 УРОК
ТЕМА: Електронна музика та її інструменти
СЛУХАННЯ: Кейко Мацуї. «Tears of the Ocean» (Сльози океану), «Deep Blue» (Глубоко
синій). Гурт «Space»(Простір). «Just Blue» (Тільки синій), «Magic Fly» (Магія
літати)
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Міні проект "Мій улюблений електронний інструмент..."
Сьогодні на уроці ми познайомимося з електронною музикою, з сучасними електронними музичними інструментами.
Словник музичних термінів
Електронна музика — це термін, що позначає музику, створену з використанням електронного устаткування (синтезаторів, семплерів, комп’ютерів і драм-машин).
Синтезаторами називають як окремі пристрої, що є основою електронних музичних інструментів, так і електронні музичні інструменти. Синтезатор із клавіатурою одержав назву клавішний синтезатор. Синтезатор, у якому немає клавіатури, називається звуковим модулем.
Семплер — електронний музичний інструмент, що відтворює раніше записані взірці звуків — семпли (англ. sample) акустичних інструментів або будь-яких інших музичних звуків.
Драм-машина — електронний прилад, розроблений на основі принципу
покрокового програмування для створення й редагування повторюваних му-
зичних перкусивних фрагментів.
оригінальні інструменти електронні інструменти
Електронна музика тісно пов’язана і є своєрідним продовженням звукозапису. Із самого початку електронна музика увійшла до найбільш авангардних течій мистецтва XX століття. У 1926 році в Нью-Йорку вперше відбулася радіотрансляція поліфонічного електроінструменту «Піанорад».
В 1939 році Джон Кейдж створив композицію «Вигаданий пейзаж №1», що вважається першою композицією, в якій було використано попередньо записані немузичні звуки (відтворювані з двох грамофонів). (Слайд №7) Творці власне електронної музики працювали над штучною електричною генерацією звуку, його перетвореннями та організацією в цілісні музичні твори. Першою значною композицією цього напрямку стали твори К. Штокгаузена, що є найвидатнішим творцем німецької електронної музики.
У 1950-х роках відкриваються музичні студії, які застосовували в музиці світлові ефекти та фотознімки. Незабаром радянським інженером Є. Мурзіним був сконструйований фотооптичний синтезатор та відкрита студія електронної музики, в якій працювали композитори А. Шнітке, С. Губайдуліна, Е. Денисов та інші. Із розвитком комп’ютерних технологій починають створювати музику за допомогою комп’ютерів. Найвидатнішими творцями електронної музики з часів її початку до 1970-х років були Е. Варез, Я. Ксенакіс, К. Штокгаузен, Д. Кейдж, Л. Ноно та інші.
У 1970-х роках електронна музика входить до масової культури. З’являється традиція використовувати в творах запис гри інших виконавців. Виходять перші альбоми електронної популярної музики. До найзначніших творців цього напрямку належать гурти «DEVO», «Ultravox», «Japan», «Yellow Magic Orchestra», «Kraftwerk» тощо. У 1980-х роках техно та хауз відкриють епоху танцювальної електронної музики. У ній ритми значно швидші й точніші за ритми традиційних ударних інструментів. Ця музика
створювалася для танцювальних клубів. Серед найвідоміших ді-джеїв (авторів танцювальної електронної музики) — Tiesto, Paul van Dyk, BT, Armin van Buuren тощо.
У XXI столітті електронна музика продовжує динамічно
розвиватися. Клубну музику можна часто зустріти в композиціях сучасних поп- та хіп-хоп виконавців.
Кейко Мацуї — японська піаністка і композитор, яка виконує музику в
стилі нью-ейдж. Ця музика рідко порушує проблеми реального світу, але
споглядає світ ідеалізований. Така музика часто використовується для
релаксацій і звернена до живої природи і національної культури.
«Space» - французький гурт, який виконує музику в жанрі космічної електронної музики та диско. Гурт був створений в 1977 році Дідьє Маруані, Роланом Романеллі і Янніком Топом. У ранній період музиканти підкреслювали фантастичність музики та виступали в костюмах, схожих на
скафандри.
1. Які характерні особливості електронної музики було відчутно у творах?
2. Які музичні інструменти звучали в композиціях?
3. Розкажи про музичні образи, створені музикантами, і про засоби музичної виразності творів.
4. Яке враження на тебе справила музика? Розкажи про свої відчуття.
Електронні інструменти
Лазерна арфа - електронний музичний інструмент, що являє собою кілька ла-
зерних пучків, які потрібно перекривати, за аналогією зі щипками струн звичайної арфи. Для уникнення травм при грі на інструменті використовувалися спеціальні окуляри та рукавиці. В основному інструмент використовується під час концертів. На лазерних арфах грають Б. Зайнер,
Ж. Жарр, К. Ліфанте, С. Памарт та інші.
Синтезатор - електронний пристрій, який синтезує звук за допомогою одного чи кількох електричних генераторів коливань.
Вокодер (англ. vocoder) - інструмент (немузичний), призначений для аналізу та синтезу звуків та мовлення. Вперше вокодер був використаний гуртом
«Kraftwerk» у 1974 році. Пізніше його широко застосовували у своїй творчості «Pink Floyd», Ж. Жарр та інші музиканти.
Терменвoeкс - музичний інструмент, головною частиною якого є два
високочастотних коливальних контури, налаштовані на спільну частоту.
Виконавець керує роботою терменвокса, змінюючи положення долонь навколо антен інструмента.
Оптиган - електронний музичний інструмент, назва якого походить від поєднання слів «оптика», що вказує на оптикоелектронне облаштування, і «орган» — музичний інструмент.
За принципом дії нагадує сучасні семплери - зразки звуків інструментів записувалися на оптичні диски, звідки зчитуються за відповідною командою інструмента.
Електроскрипка - поєднання акустичної скрипки з електронними приладами, в звучанні якої застосовують звукознімач. Електронну скрипку використовували Д. Кросс, В. Мей, Г. Баранов, В. Ветт та інші музиканти.
Цифровий електронний баян має не тільки USB-накопичувач, а й динаміки і циф ровий дисплей. Його звук схожий на електроорган.
Електрогітара - різновид гітари з електричними звукознімачами, які перетворюють коливання металевих струн у коливання електричного струму. Сигнал зі звукознімачів може бути оброблений для отримання різних звуко-
вих ефектів та підсилений для відтворення через динаміки.
електронні музичні інструменти - тип електромузичних інструментів, будова яких ґрунтується на використанні електронних схем, що генерують змінний струм певної частоти і форми, що відповідає певній висоті і тембру звуку.
Пригадай музичні інструменти, які ми вивчали упродовж 5-7 класів. Чи пам’ятаєш ти їхнє звучання та темброве забарвлення? Наведи приклади. Порівняй їхнє звучання зі звучанням електронних музичних інструментів нового покоління. Що між ними спільного, а що відмінного?
ВИКОНАННЯ
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
- Про яку сучасну музику йшлося на уроці?
- Що ти знаєш про електронну музику і її виникнення?
- Розкажи про електронні музичні інструменти.
- Імена яких композиторів і солістів та назви яких гуртів пов’язують із електронною музикою?
- Розкажи про свої враження від уроку.
ДЯКУЮ ЗА УРОК. ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ!!
31 УРОК
ТЕМА: Музика телеекрану
СЛУХАННЯ: Музика з кінофільмів
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Міні - проект "Пісні з фільмів про Велику Перемогу 45 року"
Доброго дня всім. Сьогодні ми не просто поринемо в музику телекранів, ми захопимо важливу подію, яка відбулася дуже давно роки війни, які перейшли на плівки кіно.......
Словник музичних термінів
Музика телеекрану - це композиторські твори, створені для кінофільмів, телесеріалів, мультфільмів, телепередач тощо, які супроводжують сюжет і
Тапер - у другій половині XIX - початку XX століття музикант, переважно піаніст, який супроводжував своїм виконанням танці на вечорах, балах, згодом - німі фільми.
Музичні твори з телеекрану ми слухаємо щодня. Багато саундтреків, пісень та музичних номерів, які виникли в результаті синтезу кіномистецтва і музики, стають хітами й улюбленими мелодіями цілих поколінь. Але ж музика на телеекрані існує не лише у фільмах. Без музичного супроводу не можна уявити реклам тощо.
Кіно і музика. Звукове кіно з’явилося через 30 років після винайдення кінематографу. В епоху німого кіно музику до фільму виконували тапери (піаністи у кінотеатрі), джазові та симфонічні оркестри, що супроводжували показ фільмів. Незважаючи на те, що першочергове значення у фільмі належить
зображенню, музика органічно доповнює сюжет і відіграє важливу роль у кінокартині.
Музика кіно - величезний каталог мелодій, які продовжують жити роками. Ці музичні твори належать до різних стилів та напрямів музики, вони представляють різноманітні жанри і форми. Більшість творів написані композиторами для конкретної стрічки або мультфільму. Музику до кінофільмів створює композитор, а звукове оформлення - звукорежисер. До видатних композиторів, які писали шедеври академічної музики та водночас працювали як автори музики кіно, належать Б. Лятошинський («Кармелюк»,
«Визволення», «Григорій Сковорода»), М. Скорик («Тіні забутих предків», «Як козаки куліш варили», «гуси-лебеді летять»,«Лис Микита» та інші), Д.Шостакович («Молода гвардія»,«Катерина Ізмайлова», «Король Лір» тощо) та багато інших.
Мікаел Тарівердієв - радянський композитор, народний артист, учень
А. Хачатуряна. Ім’я композитора відоме завдяки фільмам «17 миттєвостей
весни» та «Іронія долі, або з легким паром». Упродовж свого творчого шляху
створив музику до 132 стрічок. Він також автор камерних вокальних циклів,
балетів, опер та органної музики.
«Сімнадцять миттєвостей весни» — радянський багатосерійний телефільм за однойменним романом Юліана Семенова. Події розгортаються навесні 1945 року, наприкінці Другої світової війни.
(Перегляд відеоматеріалу)
Музика до фільму «В бій ідуть одні «старики».
«В бій ідуть одні «старики» —художній фільм режисера Леоніда Бикова, знятий у 1973 році, який розповідає про льотчиків-винищувачів у роки Другої світової війни. Фільм насичений піснями, які стали популярними під час війни та після неї. «Візитною карткою» фільму є пісня «Смуглянка». У фільмі
звучать пісні «Вечірній дзвін», «Ніч яка місячна», «Дороги...», «За того хлопця», «В землянці» та інші. (Перегляд відеоматеріалу)
«Білоруський вокзал» - радянська кінострічка 1970 року про зустріч колишніх вояків через 25 років після війни. Серед найкращих моментів фільму — пісня Булата Окуджави«Нам нужна одна победа»
І НАОСТАНОК СУЧАСНІ САУНДТРЕКИ, ЯКІ Є ВІДЛУННЯМ ВІЙНИ У КІНО..
Але не можна завершити на такій ноті, тому для вас, найвідоміші саундреки до кінофільмів світу
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
вона вас здивує... запускаєм....:)
ВИКОНАННЯ
- Наведи приклади своєї улюбленої музики, що лунає із теле-
екранів. Чи пам’ятаєш ти виконавців та авторів цих творів?
- З музикою яких композиторів ми познайомилися?
- Які військові пісні ти знаєш?
Всім дякую за урок. До зустрічі!
30 УРОК (обов'язково перегляньте додаток в кінці уроку, і не лякайтеся початку першого відео, де звучить класичний вокал... зачекайте і вас здивує...:-))
ТЕМА: Рок-опера
СЛУХАННЯ: О.Рибніков "Юнона і Авось" (Музичні фрагменти рок-опери), також фрагменти інших рок опер
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Міні-доповідь "Рок опера, що мене вразила"
Доброго дня 7- мі класи. Сьогодні у вас буде дуже яскравий урок. Тема РОК_ОПЕРА захоплює два найвпливовіші напрямки музики у світовому масштабі, це - РОК і ОПЕРА.
Сьогодні ми здійснемо
віртуальну подорож до музичного театру, познайомимось з рок-оперою О.Рибнікова
«ЮнонаіАвось»,порівняємо
жанри опери та рок-опери, дамо
визначення жанру рок-опера, будемо співати слухати музику, розмірковувати про
неї.
ЦІКАВА ІСТОРІЯ ІЗ СТВОРЕННЯ ЦЬОГО ШЕДЕВРУ
У 1970 році, відомий
поет Андрій Вознесенський, перебував у відрядженні в місті Красноярськ. Гуляючи
вулицею, він потрапив до музею. Ось яку історію він почув:У 1806 році російський державний діяч
Микола Петрович Резанов придбав за власні кошти 2 кораблі і вирушив до
Каліфорнії, щоб поповнити запаси продовольства для російської колонії. (кораблі
мали назву «Юнона»і «Авось»).На одному з прийомів він познайомився з
донькою губернатора Кончитою Аргуельо. Молоді люди покохали один одного та
вирішили побратися.Але, в них було різне віросповідання. Мореплавець вирішує
подолати зворотній шлях, щоб попросити у Патріарха дозволу на шлюб.
А що ж Кончита? 35 років, день у день, вона ходила на місце
їх прощання, і чекала на нього. І лише тоді отримала звістку про те, що її
коханого вже давно нема на світі. Вона залишила все і пійшла до монастиря, де в
мовчанні та молитві прожила 20 років.
- Ця історія дуже
вразила А. Вознесенського, так з'явилася поема «Юнона». Через якийсь час поемою
зацікавився відомий режисер Марк Захаров, а потім до них приєдналися композитор
Олексій Рибніков та хореограф Володимир Василь'єв.Коли робота була закінчена,
митці довго не могли визначитись із жанром(що
це, драматична вистава, опера, чи щось інше), проаналізувавши свою роботу,
досвід колег, назва жанру прийшла сама собою: рок-опера «Юнона і Авось». Її прем'єра відбулася 9.07.1981 року в
Москві.
СЛУХАННЯ
Зараз
ми подивимось фрагмент опери під назвою «Біла шипшина», для того щоб зроуміти,
що ж таке рок-опера.
- Зверніть увагу,
перелік мистецтв збігається з оперою. А в чому відмінність?
- Як розгортуэться
сюжет в цьому музичному номері?
- Які види мистецтв
присутні?
- Що ви можете сказати
про хореографію, декорації, костюми акторів?
- Зверніть увагу,
перелік мистецтв збігається з оперою. А в чому відмінність?
Пропоную вашій увазі
другій фрагмент, він має назву «Я тебе ніколи не забуду»
критики світу вважають кращий акторський склад "Юнона І Авось" Микола Караченцев та Ольга Шаніна
- Ваші враження від
побаченого, хто його виконує?
(відповіді учнів)- біль, туга, сум, кохання, Резанов і Кончита розуміють, що
бачаться востаннє, але це поклик долі, з цим не можна нічого зробити.
- Які людські чесноти має
Резанов? (високе почуття обов'язку, чесність, жертовність, високі моральні
принципи).
- А Кончита? (ніжна,
беззахисна, але водночас, така сильна духом).
-Саме на таких
почуттях, як: сила духу, чесність, жертовність,надія, віра, і тримається любов,
без них вона нічого не варта, без них вона не проживе. Ось чому люди 35 років
ходять на цей спектакль,щоб ще і ще пережити ці почуття, очиститися, піднятися
над буденністю.
- На вашу думку: чи професійні співаки
виконують вокальні партії?
правильна відповідь:
(ні, це драматичні актори).
В цьому і полягає суть і доступність рок-опери. В опері співають тільки професійні оперні виконавці (академічні виконавці), в рок-опері ж ні.
Отже, що ж таке
рок-опера?
- Рок-опера-
музично-сценічний жанр, де за допомогою живопису, хореографії, драматургії
розкривається сюжет, музичні номеривиконані в стилі рок.
І на останок твір з рок опери "Алилуя"
Прекрасні слова з цієї рок-опери ввійшли в історію, як молитва КОХАННЮ
З коханими не розлучайтесь, з коханими не
розлучайтесь, з коханими не розлучайтесь, всією кров'ю проростайте в них. І
кожен раз на вік прощайтесь, і кожен раз на вік прощайтесь, і кожен паз на вік
прощайтесь, коли ідете хоч на мить.
ТАНЦЮВАЛЬНА ХВИЛИНКА
ВИКОНАННЯ
- З яким новим музичним
жанром ми сьогодні познайомились?
- Чим відрізняється
опера від рок-опери?
- Головна ідея
рок-опери «Юнона і Авось» (кохання, вірність, жертовність).
- Як би ви вчинили,
якби були на місті головних героїв?
Але я не прощаюся з вами, особисто від себе, як завжди маленький сюрприз. Ви познайомилися із рок-оперою Юнона і Авось..
Ще є безліч відомих, але всі ви знаєте ім'я ВОЛЬФГАН АМАДЕЙ МОЦАРТ...
рок опера в сучасному стилі "МОЦАРТ", я ніколи не вигадую.. погляньте, вам сподобається...
ДОДАТОК
фрагмент
фрагмент
фрагмент
повна версія
А ось тепер, всім дякую за урок, сподіваюсь я вас вразила музикою.. До нових зустрічей!!!
29 урок
Тема: Телемюзикл
Слухання: М. Дунаєвський Музика до кінофільму "Мері Попінс до побачення"
Творче завдання: Уяви себе сценаристом і спробуй створити план власного телемюзиклу на свою тематику
АБО
Проект: створіть
рекламний буклет про свій улюблений мюзикл
Доброго дня 7-мі класи. Ось вже другий урок у нас присвячений цікавій тематиці мюзиклу та телемюзиклу. Пригадайте що таке мюзикл? Які відомі мюзикли ви знаєте? Чи є у вас улюблений і чому?
Ну а зараз переходимо до нової теми. ТЕЛЕМЮКЛ, звідки він до нас прийшов, чим відрізняється від мюзиклу...
Відкрийте презентацію і покроково пройдіть тему уроку...
РОЗСПІВКА. А тепер для вас як завжди маленький жарт... підспівайте супер зірці та розігрійте зв'язочки.. уявіть що ви зараз на сцені і вас всі обожнюють...
ВИКОНАННЯ
МЕНІ БУЛО ЦІКАВО СТВОРЮВАТИ ВАМ УРОК. ДЯКУЮ ВАМ! ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ!!!
28 урок Тема: МюзиклСлухання: Р. Коччанте «Нотр-Дам де Парі». Фрагм. Ж. Пресгурвик. "Ромео и Джульетта" - Les Rois du monde (Королі ночної Верони), дует Ромео та Джульетти.Творче завдання: розкажи про свій улюблений мюзикл (презентація, ілюстрована розповідь, міні-розповідь "Мої враження від....") Поринь у казку...
Доброго дня 7-мі класи. Рада Вас знову вітати на уроці. Хочу щоб ви сьогодні отримали задоволення від матеріалу.
Мюзикл відоме слово, але завданням є дізнатися звідки воно прийшло, як розвинулося і як впливає на світогляд людини....
Звісно ж можна здогадатися, якщо найбільше мюзиклів було створено в Америці, то звідти він і прийшов....Саме це Вам і треба дізнатися...
Спочатку знайомимось з інформацією, слухаємо музику, не забуваємо про танцювальну хвилинку і переходимо до виконання творчого завдання. Всім гарного уроку. Ваша Л.Л.
Автентичне виконавство, автентизм (від пізньолат. authenticus - справжній, достовірний) - рух у музичному виконавстві, що ставить своїм завданням максимально точне відтворення звучання музики минулого і відповідність сучасного виконання оригінальним, «історичним» уявленням.
Автентичне виконання передбачає обізнаність музиканта в усіх аспектах музичної практики та теорії того періоду і тієї країни, де і коли була написана музика. У західних країнах це явище має назву історично інформоване виконавство. Дуже важко відтворити оригінальне звучання тих інструментів, які вийшли з ужитку, наприклад, віоли да гамба, барокової скрипки, поздовжньої флейти, клавесина, клавікорда, фісгармонії тощо. Щоб відтворити манеру народного виконання, музиканти-автентисти здійснюють експедиції по селах, записують давні народні пісні, шукаючи носіїв народних традицій переважно серед людей похилого віку. Непідробний інтерес до автентичного звучання української музики проявляв М. Лисенко, який організовував концерти кобзаря Остапа Вересая. Наприкінці 1970-х років навколо українських ентузіастів та любителів старовинної музики А. Шпакова (лютня) та С. Крутикова (клавесин, блокфлейти) згуртувався колектив однодумців, який прагнув наблизитися до автентичності у виконавстві. У 1980-90-х роках активну творчу діяльність вів ансамбль «Silva Rerum» («Лісове життя») під орудою Т. Трегуб. З 1990- х років автентичне виконання старовинної музики пропагує Н. Свириденко. У наш час численні фестивалі та конкурси автентичного виконавства продовжують традиції відтворення оригінальної народної музики.
Фолькло́р або усна наро́дна тво́рчість — художня колективна літературна і музична творча діяльність народу, яка засобами мови зберегла знання про життя і природу, давні культи і вірування, а також відбиток світу думок, уявлень, почуттів і переживань, народнопоетичної фантазії. Термін «фольклор» запровадив 1846 року англійський археолог Вільям Джон Томас.
Фольклор — сума створених народом та існуючі в народних масах культури на основі словесності (перекази, пісні, казки, епос), (пісні, інструментальні наспіви і п'єси), театр (драми, сатиричні п'єси, театр ляльок), танець.
Народна творчість, що зародилася в далекій давнині, — історична основа усієї світової художньої культури, джерело національних художніх традицій, виразник народної самосвідомості.
Виконавці фольклору - ашуги, кобзарі. гуслярі. кюйші. леутари, менестрелі, скоромохи, шпільмани та інші, які змінюють і удосконалюють форму музичного твору.
Фольклор = (література, музика. театр, танець і хореографія).
Завдяки композиторам відбувається стилізація фольклору.
Стилізований фольклор - відтворення національного стилю композиторами і музикантами у народній манері із внесенням певних змін (використання сучасних обробок та сучасного аранжування музичних творів.)
Майже в усіх країнах світу щороку проходять фестивалі та конкурси стилізованого фольклоруі талановитих фольклористів. Наприклад у місті Кагул на Півдні Молдови проходять відомі фольклорні фестивалі ("Нуферул Альб" і "Бобочелул") та музичний фестиваль "Обличчя друзів". З 1993 року це місто є членом Міжнародної федерації фольклорних фестивалів.
У наш час в Україні поширеним явищем стала поява багатьої музичних груп, які працюють у напрямку національної стилізації: танцювальні гурти, естрадні фольклорні групи, солісти иа цілі фольклорні колективи.
10 урок "Традиційна обробка народної інфструментальної музики"
По даній темі ми розглянемо визначний твір в мистецтві музики, який заполонив серця багатьох народів, лезгинка. А також познацомимось з лезгинкою М.Глінки, який використав народні мотиви цього танцю в своїй опері "Руслан і Людмила".
Завдяки синтезаторам і комп’ютерним технологіям
твір адаптується до
нових стильових і
виконавських тенденцій. Досить часто
композитори й аранжувальники використовують стилізацію
– навмисне відтворення типових рис музичного стилю
певної епохи, національного колориту тощо.
У
візуальних видах мистецтва також використовують стилізації квітів, природних форм, людини,
орнаментальних композицій у
живописі та графіці, наслідування українських
мотивів у декоративному
розписі або вишивці. Цікавим зразком стилізації у
мистецтві є дизайн сучасного одягу.
Стилізація
використовується і в літературі – звернення
до народних пісень
і сюжетів.
6 урок "Вокальні перевтілювання, іторія двох вальсів"
Для вокального аранжування треба знати: реальні можливості ансамблю; діапазон, теситура, вибір зручною тональності; і плавністьголосоведения.
Фундаментальна обізнаність із творчим колективом, вокальним ансамблем будується з урахуванням досягнень багатьох наук:музикознания і естетики, з психології та педагогіки.
У основі роботи творчого колективу лежать захопленість та своє духовне спільність, що визначають діяльність творчого колективу. Через виконавчу діяльність розкриваються любов до музики, ансамблевому співу.
Творчий колектив (надалі що його також "вокальним ансамблем") - це організований колектив співаків, чия виконавча діяльність підпорядкована єдиним цілям і національним завданням.
Вокальний ансамбль очолює керівник (лідер). Індивідуальна робота керівника з учасниками ансамблю носить багатоплановий характер. Під час репетицій, концертів, студійних записів, на радіо, телебаченні й у процесі підготовки до них учасники ансамблю мають виконувати все вказівки керівника, точно слідуючи встановленому режиму роботи. У міжособистісному спілкуванні купується досвідемоционально-творческих контактів з урахуванням взаємного інтересу й доброзичливого відносини друг до друга.
Через війну продуманої навчально-виховних робіт розвивається творча ініціатива кожного учасника ансамблю і відкривається перспектива у розвиток всього колективу.
Для успішно існувати вокального ансамблю велике значення має тут правильно підібраний репертуар. Репертуар повинен відповідати завданняммузикально-художественного виховання ансамблю й те водночас, має бути доступний повокально-техническому і виконавському рівню. До репертуару необхідно включати твори різноманітні формою, жанру, змісту.
При виборі твори необхідно враховувати такі параметри: кількість голосів; їхтесситурние можливості; інтонаційні, ритмічні, динамічні труднощі; наявність акомпанементу ("живої інструментальний ансамбль" чи "фонограма").
Ці самі принципи лежать у основі вокальних аранжувань.
>Музикально - виконавський процес у ансамблі передбачає оволодіння його учасниками системою спеціальних музично - теоретичнихвокально-ансамблевих знань, умінь і навиків, застосування яких нерозривно пов'язане з теорією та практикою від музичного виконавства.
Теорія і практика роботи з вокальним ансамблем невіддільні від основних прийомів роботи з ансамблем. У методицівокально-ансамблевой роботи знання акустичних закономірностей і механізму роботи голосового апарату необхідні керівника.
З розвитком музичної культури та зрослого інтересу слухацької аудиторії, все настійніше відчувається потреба осмислення накопиченоговокально-хорового досвіду. У постійному зміні ставлення до співочій справі змінюються завдання, які стоять проти нього. Разом про те з'явилися нові методичні погляди, прийоми.
Аранжування - одну з найважливіших складових успіху "музичного твори".
Аранжування - (перекладення, обробка) - пристосування музичної композиції для іншого складу виконавців, аніж початковий (чи передбачений автором).
Вдало складена мелодія ("набір нот") - це не "хіт". Щоб мелодія "зазвучала" необхідно з особливою точністю підібрати до неї інструменти, придумати оригінальну обробку звуків, відповідно до жанрової спрямованістю "задуми автора" (>заказчика)"подложить" ритм - групи, не порушуючи індивідуального музичного стилю.
Найчастіше, слухаючи пісні,искушенний музичне слух "починає нудьгувати" вже після першого куплета. Причина тому - одноманітність вокальної аранжування. Більшість співаків й груп на нашої естраді виконують пісніодноголосно (всю пісню унісонно).
Непродуманість вокальної аранжування найчастіше "мстить" навіть найбільш солодкоголосим співакам. Слухати таке виконання як і важко, як розглядати картину, написану одним кольором. Саме тому, необхідно правильно підбиратибек-вокальние партії, відповідні Вашому голосу.
Визначення типу голоси
Розвиток голоси завжди вимагає вірної діагностики його типу. Поставити вірний діагноз - вірно визначити тип голоси спочатку навчання - одна з умов правильного її формування. Тому визначення типу голоси, у випадках, коли він їх є сумнів, є одним із найважливіших завдань початкового періоду навчання.
Ми знаємо, що у формуванні характеру голоси грають роль як конституційні чинники, а й пристосування, тобто. придбані навички, звички. Тому зрозуміти, що як близько природі даного голоси, а не властиво йому,наносно, результат звички, які завжди є простою завданням. Коли початкуючий співак, копіюючи будь-якого улюбленого артиста, співає невластивим йому характером голоси, "басить", ">тенорит", "циганить" тощо., то найчастіше це легко визначити на слух і виправити. І тут природний, природний характер голоси виявляється вочевидь. Проте трапляється так, коли голос звучить природно,ненапряженно, переважно вірно, але що характер його залишається проміжним, не виявленими. Тут є отримати якісь дані, дозволяють уточнити діагностику типу голоси.
Поки що наука абсолютно не має будь-яким єдиним методом, який дозволило б відразу й безпомилково визначити той тип голоси, який природно притаманний цієї людини. Тому визначення типу голоси слід вести за низкою ознак. До його потрібно віднести такі риси голоси, як тембр, діапазон, місце розташування перехідних нот іпримарних тонів, здатністьвидерживаниятесситури, і навіть' конституціональні ознаки, зокрема анатомо-фізіологічні особливості голосового апарату, такі, як довжина голосових зв'язок іхронаксия поворотного нерва.
Тембр і діапазон зазвичай виявляються вже в прийомних випробуваннях, але ні перший, ні другий ознаку на окремішності не можуть нас із упевненістю сказати, яким голосом має учень. Буває, що тембр каже за тип голоси, а діапазон їй немає відповідає. Тембр голоси легко деформується від наслідування чи неправильного співу та може обдурити навіть прискіпливий слух.
Типові діапазони було вказано нами в описах класифікації голосів. Є й голоси з дуже широким діапазоном, захоплюючим ноти нехарактерні для такого типу голоси. З іншого боку, зустрічаються й такі, які мають короткий діапазон, не який досягає потрібних для співу у цьому характері голосу тонів. Діапазон таким співаків найчастіше буває укорочений з однієї краю, тобто. або бракує кількох нот у верхній його відрізку, або у нижньому. Рідко що він буває звужений з обох кінців.
Додаткові дані, які допомагають класифікувати голос, ми одержуємо з аналізу перехідних нот. Як відомо, голос маєрегистровое будова, тобто. окремими відтинках діапазону звучить неоднаково і за переході від однієї регістру на другий змінюється, ламається, причому співак завжди відчуває цих нотах певне незручність. Ці переломні, чи перехідні доти внаслідок обробки може бути приховані, стати непомітними, але в початківця співака зазвичай відчуваються виразно. Різні типи голосів мають перехідні звуки різній висоті. Саме цим й послуговується педагог, щоб вірніше поставити діагноз типу голоси.
Типові перехідні ноти, такожварьирующие в різних співаків:
>Тенор -ми-фа-фа-диез - сіль першої октави.
>Баритон -ре-ми-бемоль - ми першої октави.
Баса -ля-си - сі-бемоль малоїдо-до-диез першої октави.
Сопрано -ми-фа-фа-диез першої октави.
>Меццо-сопранодо-ре-ре-диез першої октави.
Ще замалий вплив цей типовийрегистровий перехід перебуває у нижньому відрізку діапазону, а й у чоловіків - у верхній. Ще замалий вплив є іще одна перехід від центру до верхнім звуках, але мало характерний.
Крім цієї ознаки у визначенні типу голоси може допомогти званіпримарние звуки, чи звуки, полімер і, природно звучать цього співака. Як було встановлено практикою, найчастіше перебувають у середині голоси, тобто. у тенора у сфері до першої октави, у баритона - у сфері ля малої, у баса - фа малої октави. Відповідно й для жіночих голосів.
Правильне вирішення питання типі голоси можна визначити також на вміння співака витримуватитесситуру, властиву даному типу голоси. Під теситурою (від словаtissu - тканину) розуміється середнязвуковисотная навантаження голос, що є у цьому творі.
>Тесситура (>ит.tessitura, буквально - тканину) - висотну становище звуків музичного твори стосовно діапазону співочого голоси чи музичного інструмента. Розрізняють середню, найзручнішу виспівати, високу і низькатесситуру. Відповідністьтесситури можливостям співочого голоси чи музичного інструмента є необхідною передумовою повноцінного художнього виконання.
>Тесситура то, можливо низькою, але твір - утримувати граничні верхні звуки, і навпаки - високої, але не матимуть граничних верхніх звуків. Отже, поняттятесситури відбиває дільницю діапазону, де голос найчастіше повинен триматися при співі цього твору. Якщо голос, близький характером дотеноровому, завзято не тримаєтеноровойтесситури, можна сумніватися у правильності обраної їм манериголосообразования у відповідь через те, що це голос, мабуть, - баритон.Тесситура - важливий показник у виявленні типу голоси, визначальний можливості даного співака себто співу тих чи інших партій.
>Тесситура твори легко може бути оцінена за такою діаграмі. Якщо з вертикалі відкласти звуки діапазону, у якому написано цей виріб, а, по горизонталі у певному масштабі тривалість кожної ноти, трапляється протягом усього твори, то наочно видно, яких звуках відбуватиметься основну роботу зосередили голосового апарату.
Серед ознак, які допомагають визначити тип голоси, є і анатомо-фізіологічні. Давно зазначено, що різним типам голосів відповідає різна довжина голосових зв'язок.
Справді, численні спостереження доводять існування такої залежності. Що тип голоси, тим коротше й тонше голосові зв'язки. Численні виміру їх довжини з допомогоюградуированного дзеркала виявили середні цифри, характерні кожному за типу голоси. Життя показала, що у практиці ці цифри який завжди не відповідають дійсності, зустрічаються голоси, мають довжину зв'язок, не укладаються у відведені розміри.
Слід пам'ятати також, що голосові зв'язки може бути по-різному зорганізовані у роботи і тому використовуватимуться освіти різних тембрів. Про це ясно кажуть випадки зміни типу голоси в професійних співаків. Одні говорили і самі голосові зв'язки можуть бути для співу різними типами голосів на залежності від свого пристосування.
І все-таки типова їх довжина, а при дослідному поглядіфониатра і зразкову уявлення про товщині голосових зв'язок, можуть орієнтувати щодо типу голоси.
Новий
матеріал для засвоєння. Бесіда про аранжування
народної музики.
Часто
популярна народна пісня або
мелодія народного танцю
отримують нове звучання
у творах композиторів:
операх, симфоніях, сюїтах, концертах. Чим відрізняється аранжування народної
музики від аранжування
академічної музики?
Спробуйте
це дослідити. Завдяки варіюванню, інструментуванню та
стилізації народна музика
може змінити своє звучання. Аранжувальник по-своєму
трактує гармонію, ритм, динаміку,
складає композицію на
основі одного чи декількох
народних творів.
Народні пісні й танці
зберігають національний колорит,
якщо виконуються оркестром
чи ансамблем народних
інструментів, але звучать по-новому
у виконанні симфонічного
оркестру.
Аранжування народної
музики – це
обробка творів народної
музики (пісень, танців тощо)
шляхом зміни деяких
засобів виразності та
додавання нових фрагментів
музичного твору.
Антонін
Леопольд Дворжак – відомий чеський композитор і диригент
епохи романтизму. Твори
А.Дворжака характеризуються мелодійністю, багатством, розмаїтістю ритму й гармонії, барвистістю інструментування та
стрункістю форми.
Збірка
«Слов’янські танці», що складалась із 16 п’єс
А.Дворжака, була видана у двох циклах 1878 і 1886 роках
й одразу набула великої популярності.
Перший
цикл складався із чеських народних танців, окрім №2 – «Української думки». До
другого циклу входили переважно танці інших
народів.
«Слов’янські
танці» вирізняються динамічністю розвитку,
широтою симфонічного дихання, головне в них – поетичне
втілення танцювальних образів, у яких зображено життя, побут і характер народу.
В.А.Моцарт,
австрійський композитор і представник класицизму,
написав понад 50 симфоній.
Симфонія
№ 40, соль-мінор – один із найвідоміших
його творів. Написано симфонію 1788 року для оркестру, до складу якого входять флейта, два гобої, два
кларнети, два фаготи, дві валторни та струнні інструменти.
Складається твір із чотирьох частин,
розміщених традиційно для класичного
сонатно-симфонічного циклу. У
симфоніях В.А.Моцарта сольні
партії виконують на скрипках, флейтах, гобоях, кларнетах.
7клас 13 урок: готуємось до уроку Тема: Етнічна музика
Етнічна музика, (музика народів світу) — широкий термін, що є аналогом англійського «world music» і відноситься до тієї частини переважно популярної музики, що бере свій початок у музичному фольклорі різних країн. Термін з'явився у 1980-х роках в англомовних країнах для класифікації музичних явищ у музичній індустрії.
Існують такі визначення терміну world music, як «місцева музика ззовні» або «чиясь ще місцева музика». Етнічній музиці властиве використання ладо-гармонічних тамелодичних особливостей народної музики, запозичення народних музичних інструментів або манери музичного виконавства. В той же час етнічна музика не є поняттям, тотожним народній музиці - вирізняючим для етнічної музики тут стає входження до масової культури.
В Україні для позначення цього типу музики також широко послуговуються терміном фольк-рок або його відповідником етно-рок, проте англійські терміни world music та Folk rock не є ідентичними - останній передбачає включення рокової естетики.
8 клас: готуємось до уроку Справжнім
тріумфом став виступ організованого
Утьосовим естрадного джаз – оркестру «Теа-джаз» у 1923 році і отримав народне
визнання та широку популярність. Саме у супроводі цього джазового оркестру в
фільмі «Веселі хлоп’ята» звучать пісні І. Дунаєвського.
Отже,
подивимося фрагмент цього фільму, а саме марш, який починається словами «Легко
на серце нам с песней веселой».
Спробуйте в
атмосферу цього періоду і подумайте, чим
полонила слухачів і глядачів музика Ісака Дунаєвського та спів Леоніда
Утьосова.
Перегляд відео: Марш з кінофільму «Веселі хлоп’ята».
Проводиться аналіз твору:
-Який
настрій створює музика?(Відповіді учнів)
-Чи звернули ви увагу на тембр голосу Леоніда Утьосова? Його часто
звинувачували у відсутності співецьких навиків, на що він говорив: «Я співаю не
голосом – я співаю серцем».
Марш з кінофільму «Веселі
хлоп’ята» миттєво пішов у маси і став дуже популярним як і всі пісні Ісака
Дунаєвського.
Радянська пісня з самого початку
прагнула стати музикою мільйонів. І саме музика Дунаєвського не вийшла, а
вирвалась на вулицю з екранів кінотеатрів, його пісні звучали усюди.В музиці з’являється такий вислів як
масова пісня – це пісні призначені для масового виконання, що
віддзеркалюють думки і почуття людей і є доступними для непрофесійного
виконання.
ІІ половина 50-х початок 60-х
років ХХ століття з’являється нова музична течія «авторська пісня». Спершу це були студентські
та туристичні пісні з живим виконанням. Молодь співала про дружбу,про
мандрівки, про те що їх хвилювало.А от справжніми творцями авторської пісні були «поети, які співають», які
піднімали у своїх піснях такі проблемні питання цього часу, про які не всі
наважувалися говорити вголос і, щоб їх почули – вони брали до рук гітару і
співали. .Це були – Булат Окуджава,
Олександр Городецький, і звичайно, Володимир Висоцький.
Поетів, які виконували власні
пісні називали бардами.Особливість бардівської пісні у
тому, що вона не відноситься до розважального жанру музики, а несе в собі
глибокі завдання, а саме, заставляє людей задуматися, інколи подивитися на себе
і своє життя зі сторони.
Найпопулярнішим бардом 60-80-х
років був Володимир Висоцький – він не
просто співав – він проживав життя разом з тими героями про яких співав, ніби
перекладав на свої плечі їхню біль і переживання, ділив з ними радості і долав
перешкоди.Поп- музика
(популярна музика) – це молодіжне явище. Що охоплює різноманітні стилі, жанри
та напрями масового музикування.
Вагомий внесок
у розвиток популярної музики внесли композитор Раймонд Паулс та співачка Алла
Пугачова.Сьогодні ми з
вамирозучимо пісню «Місто золоте»,
автором і виконавцем якої є відомий співак 80-90-х років Борис Гребенщиков.Борис Гребенщиков – лідер гурту «Акваріум», вокаліст,
гітарист. Пісня «Місто золоте» стала відомою завдяки фільму «Асса», музику до
якого написав Борис Гребенщиков. Хоча гурт «Акваріум» виконує рок – музику,
послухайте як у їхньому виконанні звучить ця пісня.
Комментариев нет:
Отправить комментарий